כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

תסמינים פוסט-טראומטיים ומצוקה נפשית בקרב זקנים החולים בסרטן המעי הגס: התפקיד המתווך של חוסן אישי

המחברים: סבטלנה בזיליאנסקי, מירי כהן ואלכס בני

תקציר:

מטרות: המחקר נועד לבחון הבדלים ברמות החוסן האישי, ברמת המצוקה הנפשית ובחומרת התסמינים הפוסט-טראומטיים (תפ”ט) בקרב זקנים החולים בסרטן בהשוואה לצעירים. כמו כן בוחן המחקר אם לחוסן האישי יש תפקיד מתווך בין גיל לרמות המצוקה הנפשית וחומרת התפ”ט.

שיטה: במחקר השתתפו 46 זקנים בני 65 ומעלה שחולים בסרטן המעי הגס זקנים ו-46 חולי סרטן צעירים עד גיל 65, כולם בשלביםII -III, 5-1 שנים לאחר סיום טיפולים וללא עדות למחלה בהווה. הם ענו על שאלונים למדידת רמות חוסן אישי,שאלון מקוצר למדידת רמת מצוקה רגשית, שאלון עוצמת תסמינים פוסט-טראומטיים ושאלון לבדיקת משתני הרקע. השאלונים הועברו למשתתפים במחקר על ידי החוקרת, בעת ביקור המעקב שלהם במרפאה לטיפול בסרטן המעי הגס והחלחולת, במכון האונקולוגי במרכז הרפואי רמב”ם.

ממצאים: המשתתפים הזקנים דיווחו על רמות גבוהות יותר של חוסן אישי ורמות נמוכות יותר של מצוקה נפשית וחומרת תפ”ט בהשוואה למשתתפים צעירים. בנוסף לכך, נמצא שככל שרמת החוסן גבוהה יותר, כך רמת המצוקה וחומרת התפ”ט נמוכות יותר. במבחני רגרסיה מרובה, בה בוקרו המשתנים המתערבים מגדר, רמת השכלה, דת, משך הזמן מאז האבחון ותסמינים פיזיים, הוסברו 67.6% מהשונות של מצוקה נפשית ו- 65.9% משונות התפ”ט, ואלה נמצאו בקשר מובהק עם חוסן אישי ותסמינים פיזיים. כמו כן, נמצא שחוסן אישי תיווך באופן חלקי את הקשר בין גיל למצוקה נפשית ותפ”ט.

מסקנות: התפקיד המתווך של החוסן האישי, אשר נמצא גבוה יותר בקרב הזקנים חולי סרטן, מסביר ממצאי מחקרים קודמים אשר מצאו רמות נמוכות יותר של מצוקה נפשית בקרב חולי סרטן זקנים. נחוץ המשך מחקר על הקשר בין גיל לחוסן אישי ולמצוקה נפשית בקרב חולי סרטן.