כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

תמיכה רגשית בזקנים בקהילה בתקופת מגפת הקורונה: מיזם האגודה הישראלית לגרונטולוגיה לתמיכה טלפונית על ידי מומחים בתחום הזיקנה

המחברים: 

 ליאורה בר-טור,  יצחק בריק, סיגל נעים, מיכל ענבל-יעקבסון,  שרון בריק-דשן, יעל זילברשלג

תקציר: 

רקע: בעקבות מגפת הקורונה, אוכלוסיית הזקנים הוגדרה בסיכון הגבוה ביותר, מלווה בהנחיה שהזקנים לא יצאו מביתם. הבידוד המתמשך, חוסר הוודאות וצמצום הקשרים החברתיים והמשפחתיים העצימו את תחושת הבדידות ופגעו בחוסן הנפשי של הזקנים.

מטרה: תיאור מיזם של האגודה הישראלית לגרונטולוגיה לליווי ולתמיכה רגשית טלפונית בזקנים מבודדים בביתם על ידי מתנדבים מומחים בתחום הזיקנה.

שיטה: לצורך הקמת המיזם הוקם צוות מיוחד, שהחל בגיוס מתנדבים באמצעות שאלון מקוון שהופץ בקרב חברי האגודה ומומחים נוספים בתחום הזיקנה. לצורך איתור הזקנים הזקוקים לסיוע ולתמיכה נפשית, פנתה האגודה לארגונים שונים בקהילה וכן הופץ קיומו של המיזם בערוצי תקשורת שונים. צוות המיזם ערך התאמה בין הזקנ/ה למתנדב/ת וכן בקרה על הנעשה.

תוצאות: כ-200 מתנדבים מומחים בתחום הזיקנה נתנו תמיכה טלפונית לכ-300 זקנים. הסוגיות העיקריות שעלו בשיחות עם הזקנים היו: בדידות, חרדה, קשיים בטיפול בבן זוג או בהורה חולה, דיכאון וקונפליקטים ביחסים במשפחה. ייחודו של המיזם הוא בפנייה יזומה אל הזקנים וליווי צמוד של המתנדבים את הזקנים לאורך כל התקופה שבה היה צורך בתמיכה.

תדירות והיקף השיחות נקבעו במשותף בין המתנדב לאדם הזקן. מספר השיחות בממוצע היה כ-כשלוש עד ארבע שיחות; אחדים מהמתנדבים היו אף בקשר רציף ויום-יומי.

מסקנות: תרומת המיזם היא בגישה מהירה ונוחה אל זקנים ברחבי הארץ ותמיכה בהתמודדות עם בדידות ומצוקות נפשיות. למיזם גם תרומה לארגונים המטפלים בזקנים ואף תרומה משמעותית לרווחתם הנפשית של המתנדבים בליווי הזקנים. מהמשובים שהתקבלו נראה שיש צורך חיוני במתן תמיכה נפשית לזקנים ולמשפחותיהם בהתמודדות עם המצוקות הרגשיות הנלוות למצבי משבר בכלל ובתקופת מגפת הקורונה בפרט. תמיכה יעילה, מהירה וזולה, יכולה להינתן מרחוק באמצעות הטלפון או באמצעים דיגיטליים נוספים המתאימים לזקנים.

מילות מפתח:  קורונה, התנדבות, תמיכה רגשית, בדידות, רווחה נפשית, גילנות.