כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

תוכנית התערבות למטפלים מכוח העזר לשיפור רגישותם כלפי מטופליהם עם דמנציה באמצעות “וידאו-פידבק”: תיקוף תוכן בעזרת פאנל מומחים

כותבים:

ליאורה כהן; פרופ’ אפרת שר-צנזור; פרופ’ יובל פלגי

תקציר:

מטרות המחקר: מחקר זה בחן, בעזרת פאנל מומחים, את תוקף התוכן של תוכנית התערבות חדשה, שמטרתה שיפור התקשורת בין מטפלים מכוח העזר לבין מטופלים עם דמנציה במוסד לטיפול ממושך. ההמשגה בתוכנית ההתערבות של איכות התקשורת התבססה על מודל הזמינות הרגשית של שותפים במערכת יחסים קרובה (Biringen et al., 2014), והתמקדה ברגישות המטפל. כלומר, ביכולתו לקרוא נכונה את המסרים המילוליים והלא מילוליים של המטופל, ולתת להם מענה מותאם. שיטת ההתערבות המוצעת מבוססת על “וידאו-פידבק”, אשר מחקרים קודמים, בהקשרים טיפוליים אחרים, מצאו כי היא מסייעת בהגברת יכולות המנטליזציה של מטפלים.כלומר, בהפגנת תובנה ביחס להתנהגותם ולהתנהגות המטופלים. לפיכך, התערבות זו עשויה להוביל לשיפור רגישות המטפל.

שיטה: תיקוף המומחים נערך על ידי שישה אנשי מקצוע מן השדה הקליני והאקדמי. המומחים קראו את הפרוטוקול המפורט של תוכנית ההתערבות ודיווחו בעזרת שאלון מובנה על מידת הרלוונטיות, הישימות והמותאמות של התוכנית. בנוסף לכך, המומחים הוסיפו משוב מילולי ובו הערות ותובנות שלהם מתוכנית ההתערבות.

ממצאים: המומחים סברו כי תוכנית ההתערבות בשיטת “וידאו-פידבק” רלוונטית ופריטיה מייצגים נכונה את מטרות ההתערבות, כי היא ניתנת ליישום בפועל במערך המוסדי ומותאמת לאוכלוסיית המטפלים מכוח העזר מבחינת התכנים ובהירות השפה. עם זאת, האתגרים ליישום התוכנית שצוינו הם: חשש שהמטפלים יירתעו מצילומי הווידאו ושיקוף הקושי של המטפלים להפגין מנטליזציה, כפי שעולה מן השדה הקליני, לצד הדגשת חשיבות שיפור יכולות אלה.

סיכום ומסקנות: יישום התוכנית במערך המוסדי עשוי לקדם את גישת “טיפול ממוקד אדם”, משום שהתוכנית מתמקדת במערכות היחסים של המטפלים עם מטופליהם, הן ברובד התפיסתי, המתבטא בהגברת יכולות המנטליזציה, והן ברובד ההתנהגותי בביטוי התנהגויות רגישות כלפי המטופלים.

 

מילות מפתח: רגישות, מטפל מכוח העזר, דמנציה, וידאו-פידבק, מנטליזציה, תיקוף מומחים.