כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

שכול בגיל זיקנה: אובדן צאצא בוגר על משמעות האובדן של ילד בוגר בגיל זיקנה

מחברים: שרון חדד- כרמל וישראל דורון

תקציר

המחקר עוסק בחוויית אובדן צאצא בוגר בגיל זקנה, תוך הכרה בחשיבות הבנת תהליך אובדן צאצא בגיל מבוגר. נושא זה קופח יחסית מבחינה מחקרית. בנוסף לכך, חלק נכבד מן המחקרים שנעשו, נערכו בשיטת מחקר כמותנית, ומרביתם התמקדו במספר משתנים עיקריים, ובשל כך לא הציגו את חווייתו של ההורה הקשיש במלואה.

מטרת המחקר היתה להעמיק את הידע וההבנה של חוויית השכול של הורים זקנים כתוצאה מאובדן ילד בוגר ושל המשמעות הניתנת לחוויה זו בהקשר של אובדנים רבים אחרים. אי לכך, המחקר נעשה בשיטת מחקר איכותנית, המסייעת להבין את עולמם של המרואיינים מתוך זווית מבטם הם. מטרת המחקר לא היתה לגלות את המציאות, מתוך אמונה שאין אמת מוחלטת, ודאי לא בנושא כה מורכב וכאוב. בשל כך התרכז המחקר בפרשנויותיהם של המרואיינים לגבי המציאות שבה הם חיים. המידע שנאסף נותח במטרה להבין ביתר דיוק את עולמו של המרואיין, כפי שבחר להציגו בסיפורו.

במסגרת המחקר רואיינו בגישה פנומנולוגית 12 נשים קשישות, אמהות שכולות, שאיבדו את ילדן הבגיר. בניסיון להבין כיצד משתלבים השינויים בחייו של הזקן, ומהן דרכי ההתמודדות הזמינות עבורו, עלו בראיונות שלושה מימדי התייחסות  עיקריים: המימד האישי, המשפחתי והקהילתי.  בשל מורכבותו של האובדן ועל סמך הספרות בנושא, ליוותה את המחקר שאלה נוספת: האם אובדן צאצא בגיר הינו האובדן הקשה ביותר בהשוואה לאובדנים של בני משפחה אחרים, או של צאצאים בגילאים צעירים יותר?

מן הממצאים עולה כי במקום לדבר על אובדן צאצא בגיר במושגים של “האובדן הקשה ביותר,” נכון יותר להבין אותו לאור המימדים הייחודיים של אובדן זה בזקנה. במחקר נמצא כי בחוויית השכול כפי שנחוותה על ידי המרואיינים אכן קיימים מימדים ייחודיים לאובדן זה, שאינם מופיעים באובדן ילדים בגילאים אחרים ובאובדנים אחרים בכלל. ההיבטים הייחודיים נגעו לא רק להיבטים של החולשה הייחודית של הזקנה, דוגמת החולשה הגופנית או המנטלית, אלא גם להיבטים ייחודיים של עוצמות המצויות בזקנה, דוגמת מערכת התמיכה המשפחתית (בדמות אשת הבן שאבד, או בדמותם של הנכדים) ומערכות התמיכה הפורמליות (בדמות המערכות המוסדיות או מערכות התמיכה הפורמליות לזקנים בקהילה). מכאן עולה כי אובדן ילד בגיר בגיל זקנה מעלה כאבים וגורם קשיים נרחבים, אך זאת תוך מציאת נקודות חוזק ועוצמות במהלך תהליך העיבוד של אובדן הצאצא.