כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

שילוב אמנויות כשיטת הוראה במדעי הזיקנה

הכותבת: מירי ורון

תקציר

מטרתה של “הוראת” נושא הזיקנה אינה אינפורמטיבית בלבד. סטודנט יכול ללמוד  מגוון של נתונים סטטיסטיים על תוחלת החיים בעולם המערבי, על תנאי המחיה של קשישים בארצות שונות, על חידושים רפואיים מרחיקי לכת ועל עלות האחזקה בדיור המוגן. הוא אינו יכול “ללמוד” או להרגיש על בשרו את תחושת הרדוקציה המאפיינת את הזיקנה, את חרדת המוות, או את ההתמודדות עם אובדן ועם בגידת הגוף. אפשר לתאר נושאים אלה במאמרים אין קץ, אבל כדי לטפל באוכלוסיית הזקנים וכדי להזדהות עימה נזקק הלומד לסוג אחר של התנסות.

מאמר זה מציע  הצצה אל עולם הזיקנה באמצעות שילוב אמנויות בתהליך הלימודי, מתוך אמונה בערך המוסף של שיר נוגע ללב או סצנה קולנועית, שמשדרים תחושות ומעוררים אמפתיה יותר מניסוח אקדמי מלומד, המכליל את הנתונים ומסיק מסקנות. המאמר מציע שיטת הוראה של נושא הזיקנה תוך שימוש בשירה ובקולנוע.