כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

פריחתה ונסיגתה של מדינת הרווחה – מה נשתנה?

כותבים: פרופ’ אברהם דורון

תקציר:
מדינת הרווחה התפתחה כחלק מרכזי של הרפורמות החברתיות שהונהגו באירופה לאחר מלחמת עולם השנייה. היא נשאה אתה את המסר של שינויים חברתיים נרחבים שיביאו לשיפור ולקידום תנאי החיים של האוכלוסייה. מדינת הרווחה לא מילאה את כל התקוות שתלו בה, אבל היא הביאה לטרנספורמציה בתנאי החיים של כלל האוכלוסייה ובמיוחד של האוכלוסייה העובדת בכל החברות המתועשות. עידן פריחתה נמשך משנות החמישים עד סוף שנות השבעים של המאה ה-20.
העשורים האחרונים הם שנות הנסיגה של מדינת הרווחה. הביטוי לנסיגה הוא התפוררות הקונסנזוס כלפיה, הסרת התמיכה בה מצד הממסדים הפוליטיים וצמצום המשאבים שמוקצים למערכות השירותים שלה. בתקופת פריחתה רווחה ההנחה שמשטר מדינת הרווחה זכה להתבססות ושקיומו מובטח. אולם השינויים באקלים הפוליטי והכלכלי שהתחוללו לקראת סוף המאה ה-20 ובימינו, הראו שהנחה זו הייתה במידה רבה אשליה שהתנפצה. השינוי בגישה למדינת הרווחה והנסיגה בתמיכה בה, הוכיחו ששום הסדר פוליטי-חברתי אינו סופי, כשם שאין שום סדר סופי בהיסטוריה.
למרות המפנה בגישה למדינת הרווחה, לא השתנה הצורך הנמשך לטפל בבעיות הרווחה והביטחון הסוציאלי של האוכלוסייה בכלל ושל האוכלוסייה הקשישה בפרט. גם באקלים הפוליטי הקיים, המדינה איננה יכולה להסיר את אחריותה לטיפול בבעיות אלו. השאלה היא איזו צורה ילבש הסדר זה בשנים הבאות.