כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

פרויקט הדרכת מטפלים ובני משפחה לשימוש במוזיקה בטיפול היומיומי באדם עם דמנציה

המחברים:  ד”ר אילת דסה ונתי בלום

תקציר:

השכיחות העולה של אנשים הלוקים בדמנציה, מעלה את מספרם של המטפלים הבלתי-פורמליים (בעיקר בני משפחה) והמטפלים הפורמליים במסגרת הבית והמוסד. מלבד הטיפול הסיעודי הנדרש במתן עזרה בביצוע פעילות יומיומית, תובעת המחלה מהמטפל התמודדות עם מאפייני התנהגות שיכולים לבוא לידי ביטוי בתוקפנות מילולית ופיזית ובהתנגדות לקבלת טיפול.

בסקירת התערבויות לא תרופתיות בקרב חולי דמנציה בשני העשורים האחרונים, נמצא כי למוזיקה יכולת להרגיע ולהפחית התנגדות לטיפול, ובכך להקל את חיי היום-יום עבור המטפל והאדם עם הדמנציה גם יחד.

מאמר זה סוקר פרויקט ייחודי להכשרת מטפלים ובני משפחה לשימוש במוזיקה בטיפול יומיומי באדם עם דמנציה. פרויקט זה פועל מזה כשנתיים במסגרת עמותת עמדא (עמותת אלצהיימר בישראל). הפרויקט נוהל בשלושה שלבים: (1) הדרכת מטפלים ובני משפחה כיצד להשתמש במוזיקה בעת טיפול יומיומי בחולי אלצהיימר (פיילוט); (2) הכשרת אנשי מקצוע מתחומים שונים (עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק ועוד), כדי שיוכלו להדריך מטפלים ובני משפחה כיצד להשתמש במוזיקה בטיפול יומיומי בחולי אלצהיימר; (3) הדרכת קבוצות מטפלים ובני משפחה של חולי אלצהיימר לשימוש במוזיקה, על ידי אנשי מקצוע שהוכשרו לכך ברחבי הארץ (כעשרים קבוצות עד כה).

השיח מול אנשי המקצוע בשטח ותגובות המשתתפים אפשרו לבחון את ההישגים המרכזיים של ההכשרות שהתקיימו עד כה: 1. ההכשרה הקנתה פרקטיקה חדשה שבכוחה להקל את מעמסת הטיפול בחולה; 2. ההכשרה הדגישה את כוחה של המוזיקה כתורמת לשיפור מצב הרוח ולהפגת מתחים; 3. ההכשרה שימשה גם מקום לתמיכה אישית.

הצורך העצום בטיפול לא תרופתי בחולי אלצהיימר מדגיש במיוחד את החשיבות של הנגשת המוזיקה ככלי פשוט ויומיומי שיכול לסייע בטיפול בחולים אלה.