כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

סיפורי חיים ותובנות של ניצולי שואה, המתוארים בעבודות נכדותיהם, סטודנטיות לסיעוד

המחברת: לורי גליק

תקציר:

המאמר סוקר עבודות של סטודנטיות בנושא השואה, שנכתבו כחלק אינטגרלי

מלימודי הסיעוד בקמפוס טל, המרכז האקדמי לב. במסגרת הלימודים בשנה א’, הסטודנטיות משתתפות בקורס “סוגיות במחשבת ישראל מנקודת מבטה של האחות”. בקורס זה נלמדים נושאים הקשורים להיבטים הפיזיים, הנפשיים-חברתיים והרוחניים של הטיפול באדם ובמשפחתו. בנוסף לכך, הסטודנטיות מקבלות כלים שונים, המסייעים להן לגבש עמדות אישיות מתוך ראייה אמונית-יהודית, בנושאים סיעודיים הקשורים לדילמות אפשריות בחייהן המקצועיים ובעתידן כאחיות. בסוף הקורס הסטודנטיות נדרשות להגיש עבודת סיכום.

אחד הנושאים המשמעותיים הנלמדים בקורס הוא נושא השואה. בשיעורים מועלות בעיות בריאות גופניות ונפשיות שהיו נפוצות בקרב ניצולי שואה בזמן המלחמה ולאחריה. בנוסף לכך, הסטודנטיות לומדות לזהות מצבים שונים, העלולים לעורר זיכרונות טראומטיים מהעבר, ומפנימות כיצד יש לתמוך בניצולי השואה, המתמודד עם מצבי בריאות וחולי המאפיינים את הגיל המבוגר.

במסגרת כתיבת העבודות, הסטודנטיות, המייצגות דור שלישי לניצולי שואה, ראיינו את הסבים והסבתות  על האירועים והחוויות שעברו בשואה ולאחריה. תמות חוזרות שנמצאו בסיפורי הסבים והסבתות התייחסו לנושאים הבאים: בעיות בריאות בזמן השואה ולאחריה, רעב, טראומות בעבר ובהווה, תחושות אובדן, קשיים וחרדה מהעתיד, אופטימיות ותקווה לאחר השואה. המאמר כולל גם את התייחסותה של הספרות המקצועית לנושא, ותיאורי התובנות של הנכדות כסטודנטיות לסיעוד.

הדברים המובאים מדגישים את החשיבות הגדולה שיש בחינוך דור העתיד של האחיות להקשיב ולהכיר לעומק את סיפור חייהם של הניצולים, כדי שיבינו כיצד מאורעות העבר משפיעים על חייהם כיום, ויוכלו להתאים להם תכנית טיפול כוללנית, שתענה על צרכיהם הייחודיים.