כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

“מתקרבים לטיפול מרחוק”: שיקום מרחוק למטופלי ‘משגב’ (מרכזי שיקום גריאטרי בקהילה) בזמן מגפת הקורונה

המחברים: 

רוני שקד, אירה ליפסקי, אמנדה קלאר

תקציר: 

רקע: ‘משגב’ (מרכזי שיקום גריאטרי בקהילה), הוא מערך שיקום ציבורי ארצי, שפותח על ידי ג’וינט-אשל ומשרד הבריאות, המיועד לאוכלוסיית הזקנים הזקוקים וזכאים לשיקום יום. מטרתו המרכזית של המערך היא החזרתו של הזקן לתפקוד וקידום השתתפותו בסביבת חייו ובקהילה, תוך דגש על אורח חיים בריא ומניעה. לנוכח הצורך הדחוף במתן מענה חלופי בזמן מגפת הקורונה, הוקם מערך שיקום מרחוק במרכזי ‘משגב’, שאפשר את המשך מתן רצף הטיפולים בבית באמצעים טכנולוגיים.

 

מטרה: במאמר זה נציג את ‘משגב מרחוק’, מערך המענה הטכנולוגי למטופלי ‘משגב’, שהוקם בראשית מגפת הקורונה כמענה מקצועי מידי לזקנים הנמצאים בתהליך שיקומי במרכזי ‘משגב’.

 

מערך הפעולה: (1) הקמת המערך הטיפולי; (2) הכשרה בסיסית של צוותי מרכזי ‘משגב’ בטיפול מרחוק; (3) מתן טיפול מרחוק; (4) למידה על חוויית השירות, יתרונותיו וחסרונותיו.

 

תוצאות: התוכנית פעלה במשך חודשיים ימים, שבמהלכם טופלו 29 אנשים וניתנו סך של כ-500 טיפולים מרחוק על ידי צוותים רב-מקצועיים. בנוסף לכך, אנשי מקצוע במרכזי ‘משגב’ (22 במספר) עברו הכשרה בסיסית בנושא.

 

סיכום: מגפת הקורונה חייבה שינוי בחשיבה ובביצוע. ההתנסות מהווה בסיס להבנת החשיבות להיערכות במצבים דומים בעתיד. על פי דיווח של המטפלים, המטופלים המשיכו להתקדם בהשגת המטרות של תוכנית הטיפול האישית כתוצאה מההתערבות; הובעה שביעות רצון גבוהה מצד המטופלים והמטפלים והתוכנית עוררה מודעות גבוהה יותר לפוטנציאל של שיקום מרחוק.

 

מסקנות: כאשר מדובר באירוע חירום מתמשך יש להפעיל מודלים שיאפשרו שמירה על רצף הטיפול. מודל מתן שירותי שיקום יום בעידן הקורונה חייב הגמשת הסביבות שבהן ניתנת ההתערבות ושילוב בין הסביבה הקלינית והווירטואלית. בניית תמהיל גמיש, הניתן להתאמה למציאות משתנה, המשך הכשרת הצוותים והתאמת אמצעי הטיפול הם הבסיס לשמירה על רצף הטיפול של הזקן.

 

מילות מפתח: שיקום מרחוק, שיקום, גריאטריה שיקומית, ירידה תפקודית, מרכזי ‘משגב’.