כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

מקומה של מחלקת יום במערך השיקום הגריאטרי

כותבים: אביטל הרשקוביץ, דניאל גוטליב, ישעיהו בלוססקי, שי בריל

תקציר

מחלקת יום גריאטרית שיקומית פועלת כחוליית קשר בין מערכת האשפוז לבין הקהילה. מגיעים אליה מטופלים עם ירידה חדה בתפקוד ישירות מבבתי חולים כלליים, ומטופלים לאחר אשפוז שיקומי בבתי חולים גריאטריים שיקומיים. כמו גם מטופלים המופנים על ידי רופאי משפחה ורופאים מקצועיים בקהילה לייעוץ.

מטרות הטיפול מכוונות לפתור את הבעיה העיקרית הגורמת לירידה בתפקוד. אצל חולים לאחר ניתוחים אורתופדיים מתמקדים בחיזוק השרירים ובשיפור הניידות; אצל חולים לאחר אירוע מוחי מנסים לשפר את התפקוד במסגרת המוגבלות והנכות, תוך שימת דגש על האופי הכרוני של המחלה ועל חשיבות פעילות גופנית מתמשכת לצורך שימור הישגי השיקום; ואצלחולים כרוניים הסובלים מדקונדיציה מתרגלים את הסיבולת למאמץ כדי לשפר את איכות חייהם.

בשני העשורים האחרונים מתקיים בספרות המקצועית דיון אם מחלקת יום יעילה יותר מאלטרנטיבות שיקומיות אחרות, כגון יחידה להמשך טיפול או מכון פיזיותרפיה, וכיצד ניתן להוכיח את מועילות השיקום במחלקת יום.

במחלקת יום בבית-החולים  הגריאטרי שיקומי “בית רבקה” הוערכה במהלך השנתיים האחרונות מועילות השיקום באמצעות כמה מדדים. לאחר תיאור המאפיינים של מחלקת יום גריאטרית שיקומית יוצגו שלושה מהמדדים שנבדקו והמסקנות באשר  להפעלתם.