כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

מודרניזציה ומסירות ילדים להוריהם הקשישים בחברה הערבית בישראל

מחבר: רביע חלאילה

תקציר

המחקר הנוכחי בחן את הגורמים שעומדים מאחורי תופעת המסירות של ילדים בוגרים להוריהם הזקנים בתנאים של שינוי חברתי. הבדיקה התבצעה באוכלוסייה הערבית בישראל, שעוברת בעשורים האחרונים תהליך של עיור ומודרניזציה. המחקר בדק אם מאפייני חיים מודרניים (רמת העיור, אורח החיים ורמת דתיותו של המטפל) משפיעים על מסירותם הפיליאלית של הילדים, המתבטאת בנכונותם לטפל בהוריהם הקשישים בבית.

במחקר השתתפו  250 ילדים בוגרים ממגוון ישובים ערביים המייצגים רצף של עיור, החל בכפר מבודד וקטן וכלה בעיר גדולה, המטפלים בהורים קשישים בבית. המחקר בוצע באמצעות שאלונים מובנים בעלי תוקף ומהימנות מקובלים. הממצאים נותחו במערך של עיבוד רב-משתני שבחן את המתאמים תוך פיקוח על משתני הרקע ומשתנה הבקרה הנבחר: רצייה חברתית.

ממצאי המחקר הצביעו על קשר בין מאפייני חיים מודרניים לבין מסירות ילדים להוריהם. ככל שרמת העיור של הישוב שבו מתגורר המטפל עולה וככל שאורח החיים שלו אינדיבידואליסטי יותר, כך יורדת מסירותו הפיליאלית להוריו הקשישים.  עם זאת, רמת דתיותו של המטפל לא נמצאה כבעלת תרומה ייחודית לניבוי מסירות ילדים כאשר שאר המשתנים מבוקרים.

     מחקר זה הוכיח את ישימותה ונכונותה של תיאורית המודרניזציה בחברה הערבית בישראל. נראה כי תהליכי המודרניזציה שחברה זו עוברת בעשורים האחרונים, השפיעו בצורה שלילית על מסירות ילדים להוריהם הקשישים.