כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

ידע, עמדות, פעילות מינית והקשר לאיכות חיים בקרב מבוגרים מעל גיל 65

כותבים: שושי ורנר ואהובה אבן-זהר

תקציר

מטרת המחקר הייתה לבדוק את הידע על מיניות, את העמדות כלפיה, הפעילות המינית ושביעות הרצון מפעילות מינית בקרב מבוגרים בני 65 ומעלה והקשר לאיכות חייהם.

רקע: מיניות בגיל הזיקנה מהווה רכיב חשוב בבריאות הפיזית וברווחה הנפשית של אנשים מבוגרים, ורבים מהם ממשיכים להיות פעילים מינית. עם זאת, תפיסות גילניות כלפי מיניות בקרב זקנים יכולות לעצב תחושת דה-לגיטימציה כללית כלפי ביטוי המיניות בגיל המבוגר, ואף להיות מופנמות על ידי המבוגרים עצמם.

שיטה ומדגם: שאלון ידע ועמדות כלפי מיניות בזיקנה (White, 1982), איכות חיים ופרטים סוציו-דמוגרפיים, הועבר בשיטה אינטרנטית ל-203 גברים ונשים.

תוצאות: נמצא קשר חיובי בין תדירות הפעילות המינית ואיכות החיים וקשרים חיוביים בין ידע, עמדות ופעילות מינית. תדירות הפעילות המינית נמצאה גם כשמשתנה המנבא איכות חיים. נמצא גם קשר חיובי בין השכלה לבין ידע, עמדות ופעילות מינית, אך לא נמצא קשר עם משתנה הגיל. לא מפתיע שנמצא קשר בין מצב בריאות, פעילות מינית ואיכות חיים. באשר למצב הכלכלי – נמצא שמשתנה זה קשור לפעילות המינית ולאיכות החיים. לא נמצא הבדל בידע בין חילונים לדתיים-מסורתיים, אולם לחילונים עמדות מתירניות יותר מאלו של הדתיים-מסורתיים. כמו כן, נמצא שככל שלזקן יש יותר קושי בפעילות המינית כך הוא פונה יותר לטיפול.

מסקנות: בדומה למחקרים אחרים נמצא קשר בין פעילות מינית לאיכות חיים. רוב הזקנים לא משתפים איש מקצוע בנושא המיניות שלהם. עם זאת, כאשר קיים קושי בתפקוד מיני, הם פונים למטפל. יש לפתח דרכים להרחבת הידע, לשינוי עמדות ולתקשורת פתוחה ורגישה של הצוות המטפל, כך שהזקנים יראו בצוות כתובת לבעייתם. טיפול מתאים ישפר את התפקוד המיני ובכך ישפיע לטובה על איכות החיים.