כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

התוכניות הראשונות בישראל לתואר שני בגרונטולוגיה

המחברות: שרה כרמל  ואריאלה לבנשטיין  

תקציר

האוכלוסייה בישראל, בדומה לאוכלוסייה במדינות מפותחות אחרות, מזדקנת בקצב מהיר. מהפכה דמוגרפית זו מציבה אתגרים חדשים בפני החברה בישראל. במאמר זה אנו מתארות את הרקע להזדקנות האוכלוסייה, הצרכים החדשים, הפתרונות והבעיות ומציגות את העקרונות המקצועיים שהנחו אותנו בפיתוח שתי התוכניות האקדמיות הראשונות בגרונטולוגיה בארץ: באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ובאוניברסיטת חיפה. בהמשך מתואר המבנה של כל אחת מהתוכניות והישגיהן.

למרות ששתי התוכניות פותחו על בסיס אותם צרכים ואותם עקרונות מקצועיים, כוונו לאותן קבוצות מטרה של סטודנטים ושתיהן דינמיות ומשתנות בהתאם לצרכים, המבנה של כל תוכנית שונה. לתוכנית בחיפה מבנה גמיש, בעוד שהתוכנית בבאר שבע מובנית יותר ולמעשה בנויה משלוש תת-תוכניות, שרק אחת מהן (המחקרית) בעלת מבנה גמיש, המותאם לתחום העניין הייחודי של כל סטודנט.

שתי התוכניות תרמו להעלאת ההתעניינות בזיקנה בישראל ולהתפתחות המחקר בנושא, שתיהן הרחיבו וחיזקו את שיתוף פעולה בין אנשי מקצוע בתוך האוניברסיטאות וכן בינן לבין הקהילה המקצועית הבינלאומית, פתחו את שוק העבודה בפני בוגרי התוכניות, יצרו וטיפחו שיתופי פעולה עם שירותים קהילתיים לזקנים, ובאמצעות כל אלה האיצו את השיפור באיכות חייהם של הזקנים בארץ.