כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

השפעת פעילות גופנית, תזונה ותוספים על מסת השריר של הקשיש – סקירת ספרות

המחברים: אלדד וקסלר, יצחק מלצר ויעקב בכנר

תקציר:

מסת השריר ואיכות חלבוני השריר נוטות לרדת במהלך ההזדקנות. תופעה זו נקראת סרקופניה. עדויות מחקריות מצביעות על קשר בין סרקופניה לבין ירידה בתפקוד הגופני ובאיכות החיים. הירידה במסת השרירים היא תוצאה של חוסר שימוש, האטה בחילוף חלבוני השריר ושינויים באיכות ובכמות חלבוני השריר. כל אלה גורמים לשינויים במבנה השריר ובהרכבו.

מטרת הסקירה הנוכחית היא להציג מחקרים העוסקים בהשפעת פעילות גופנית על מסת השריר ומחקרים העוסקים בהשפעת השילוב של פעילות גופנית ותופסי תזונה על מסת השריר של קשישים. נסקרו שישים מאמרים מסוג מחקר בקרה אחראי (RCT) ומסוג מקרה-בקרה (Case Control), אשר פורסמו בין השנים 2006-1986. נעשה שימוש במאגרי הנתונים PUBMED ו-AGELINE, על-פי מילות מפתח רלוונטיות.

הממצא העיקרי העולה מהסקירה הוא שככל הנראה השילוב בין פעילות גופנית לבין תוספי תזונה מווסת את קצב הירידה במסת השרירים המתרחשת עם העלייה בגיל והוא עשוי לצמצם את תהליך הסרקופניה ואף להביא לתהליך היפרטרופיה.

מכאן עולה שיש לפתח תוכניות הכשרה לאנשי מקצועות הבריאות והחינוך הגופני לשם העלאת מודעותם של הקשישים לחשיבות השילוב בין פעילות גופנית לתזונה מתאימה, וזאת לטובת צמצום ההשלכות השליליות של הסרקופניה.