כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

השכיחות של דמנטיה בקרב קשישים יהודים בישראל

כותבים: אלי ורטמן, ג’ני ברודסקי, ירון קינג, נטע בנטור וסבטלנה צ’חמיר

תקציר

דמנטיה היא אחת המחלות הקשות ביותר בגיל המבוגר, וככזו היא מציבה אתגר בפני שירותי הבריאות והרווחה. מידע אפידמיולוגי על שכיחות מחלת הדמנטיה, בייחוד בקרב תת-קבוצות שונות בקרב אוכלוסיית הקשישים, חשוב לצורך תכנון ופיתוח שירותים הולמים. 

המחקר הנוכחי הוא המחקר המקיף הראשון שנערך בישראל ובוחן את היקף הדמנטיה בקרב קשישים שחיים בקהילה. המחקר היה רב-שלבי וכלל סינון של קשישים בקהילה ובדיקה קלינית מקיפה בקרב קשישים עם חשד לדמנטיה. תשומת-לב מיוחדת הוקדשה לזיהוי קשישים בשלבים ההתחלתיים של המחלה. אוכלוסיית היעד של המחקר כללה קשישים יהודים בני 65 ומעלה החיים בקהילה בירושלים. מקרב אוכלוסיית היעד נערכה דגימה אקראית, לפי שיוך מגדרי וחלוקה לחמש קבוצות גיל. המדגם כלל 1,624 קשישים.

מממצאי המחקר עולה ששכיחות הדמנטיה בקרב קשישים בני 65 ומעלה בקהילה נאמדת ב-16.7% (כ-98,000 נפשות). קרוב למחצית מהקשישים הלוקים בדמנטיה שחיים בקהילה נמצאים בשלבים ההתחלתיים של המחלה. שכיחות הדמנטיה עולה באופן משמעותי עם הגיל ונאמדת ב-47% בקרב בני 85 ומעלה. האומדן של שכיחות הדמנטיה בקרב בני 65+ בקהילה ובמוסדות גם יחד מגיע ל-19.1% (כ-117,000 נפשות).