כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הרפורמה בחוק הסיעוד: שינוי בתפקיד העובדים הסוציאליים במחלקות לשירותים חברתיים: יישומה של תוכנית תל”ם במינהל לשירותים חברתיים תל אביב-יפו כמקרה בוחן

כותבים:

נועה פריזיאן שטיינברג, דנה בוקשפן ועדית פישר נטיף

תקציר

גמלת הסיעוד ניתנת לאנשים הנמצאים בגיל זיקנה, העומדים בקריטריונים שנקבעו בחוק הביטוח הלאומי, ומאפשרת להם להזדקן בביתם. בשנת 2018, חלה רפורמה בחוק הסיעוד, כתוצאה מתיקון בחוק הביטוח הלאומי (הכנסת, 2019). רפורמה זו אפשרה להגדיל את שיעורי הזכאות לגמלת הסיעוד, ושינתה את סל השירותים הניתנים, בין היתר באמצעות הכנסת האפשרות לקבלת גמלה בכסף. מעבר לשינויים אלה, שינוי מרכזי שהביאה הרפורמה, הוא בתפקיד העובדים הסוציאליים בתחום זיקנה במחלקות לשירותים חברתיים.

עד הרפורמה, עובדים סוציאליים אלה היו הגורם המפקח על קבלת השירותים הנכללים בגמלת הסיעוד, בקרב האזרחים הוותיקים. תפקיד פיקוחי זה הביא לכך, שמרבית הזמן שלהם הוקדש לתחום עיסוק זה ואילו תחומים אחרים, כגון טיפול בקשיים רגשיים וחברתיים, נדחקו לשוליים. מאז הרפורמה, נכנסו למחלקות לשירותים חברתיים תוכניות חדשניות רבות, שמטרתן לתת מענה למגוון צרכים של אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, באמצעות טיפול מקיף ומעמיק יותר.

אחת התוכנית שפותחו בשנים האחרונות ומיושמות במחלקות לשירותים חברתיים, היא תמיכה לבני המשפחה – תל”ם (עמד”א, 2022). מהותה של התוכנית – מתן תמיכה למטפל העיקרי באדם החי עם דמנציה בעזרת יצירת מערכות תומכות. תל”ם מבוססת על עקרונות של הגישה האקולוגית, המתבוננת בפרט כחלק ממערכת שלמה שבתוכה הוא חי. לכן על פי גישה זו, התערבות הממוקדת בגורמים הנמצאים סביב המטופל ומטפלים בו תהיה אפקטיבית ותשפיע על כלל המערכת, תוך יצירת איזון מחודש במערכת המשפחתית.

במאמר מובא תיאור מקרה הממחיש את האופן שבו התוכנית מיושמת במחלקות לשירותים חברתיים ומתבצעת בשיתוף פעולה בין עובדת סוציאלית ייעודית שהוכשרה לתוכנית לבין עובדת סוציאלית אזורית. תוכנית מסוג זה, מאפשרת לעובדות סוציאליות במחלקות לשירותים חברתיים להעניק ללקוחותיהן שירות מותאם והולם לצרכיהם.

מילות מפתח: רפורמה בחוק הסיעוד, עבודה סוציאלית בזיקנה, מחלקות לשירותים חברתיים, בני משפחה מטפלים, דמנציה.