כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הרגלי אכילה ובקרת תיאבון בקשישים: האנורקסיה של הזקנה. התופעה והשלכותיה על מצבם התזונתי וההישרדותי של קשישים. סקירת מאמרים

כותבת: אורלי יונה דרורי

 תקציר

 ירידה במשקל אצל קשישים הנה גורם התמותה הנפוץ ביותר. ירידה בצריכת מזון במהלך תקופת ההזדקנות  והרעבה עצמית עד לאיבוד משקל ותת תזונה נצפים בקרב אוכלוסיית הגיל המבוגר מעל גיל 70 , הן אצל קשישים המאושפזים במוסדות והן בקרב קשישים עצמאים.

הסיבות לירידה בצריכת המזון הן על רקע פסיכולוגי, סוציולוגי, רפואי ועל רקע הגיל.מחקרים שהשוו בין צריכת המזון אצל קשישים לעומת צעירים בתנאים דומים מצאו הבדלים בין צעירים לקשישים ברמות שובע , בכמויות צריכת המזון וביכולת הגוף לווסת את המשקל. מכאן הסיקו החוקרים שיש שינויים פיזיולוגיים האופייניים לזקנה אשר משפיעים במישרין ובעקיפין על יכולת הקשיש להזין את עצמו. נמצא קשר ישיר בין עלייה בגיל לירידה בקצב ריקון הקיבה,נמצא חוסר איזון מטבולי של צריכת אנרגיה, ונמצאו עלייה וירידה של הורמונים שיש להם תפקידי מפתח בויסות תחושות רעב ושובע.

שינויים אלה, אשר יידונו במאמר, נקשרים לתופעת האנורקסיה בזקנה.

לתופעת הירידה במשקל והתפתחות תת תזונה על רקע האנורקסיה בזקנה יש השלכות רבות וביניהן תופעת הסרקופניה – אובדן שריר בגיל המבוגר, ירידה במערכת החיסון בגיל המבוגר, ועלייה בתחלואה באשפוזים ובתמותה.

הגורם לתופעת האנורקסיה בזקנה נחקר רבות בשנים האחרונות ואינו ברור לחלוטין . בסקירה הנוכחית יידונו הגורמים לירידה במשקל ותופעת האנורקסיה כפי שהיא מתוארת בספרות המחקרית העולמית, ייוצגו מחקרים שעוסקים באנורקסיה בזקנה , בסרקופניה , ובמערכת החיסון.

נושא נוסף שנחקר הוא אופן מניעת התופעה והטיפול התזונתי באנורקסיה בזקנה. דרכי ההתמודדות עם מצבים אלה יוצגו גם הם בסקירת המאמרים והמחקרים