כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הקליניקה הסוציו-משפטית כמודל הוראה להתערבות בין-מקצועית עם קשישים

הכותבים: דנה פרילוצקי, תמר דרויש, אפרת ונקרט ורונית הרמתי אלפרן

תקציר

המאמר מתאר מודל של שיתוף פעולה בין סטודנטים משתי פרופסיות – עבודה סוציאלית ומשפטים – בהתנסות עם קשישים במסגרת לימודים בקליניקה סוציו-משפטית באוניברסיטת חיפה, בשנים 2008-2004. התוכנית, שהיוותה מודל למידה ייחודי ויחיד בארץ, שילבה לימודים תיאורטיים ומעשיים, שכללו התערבות סוציאלית ומשפטית בתיקים פרטניים של אוכלוסיות מוחלשות, עבודה מערכתית לשינוי המדיניות כלפי אוכלוסיות אלו וקורס רפלקטיבי שניתח את הממשק שבין שתי הדיסציפלינות.

עובדים סוציאליים ומשפטנים נדרשים לעבודת שדה משותפת בתחומים רבים ומגוונים, כתוצאה ממורכבות המקרים המובאים לטיפולם ומדרישות מדיניות הרווחה  המדגישה ומחייבת שיתוף פעולה בין-מקצועי. המאמר מבסס את הרציונל להכשרה המשותפת של סטודנטים לעבודה סוציאלית וסטודנטים למשפטים ומתאר את המבנה הכללי של הקליניקה, שיטת ההכשרה של הסטודנטים והליווי האקדמי והקליני. בחלק השני מתואר הטיפול באוכלוסיות מבוגרות תוך הצגת מקרים פרטניים ועבודה מערכתית. מובאות דוגמאות לעבודת הסטודנטים בתחום כשירות ואפוטרופסות ובתחום אלימות במשפחה, וכן דוגמאות למטלות מערכתיות כגון הקמתן והפעלתן של שתי תחנות מידע לייעוץ וסיוע סוציו-משפטי למיצוי זכויות  עבור קבוצות זקנים בקהילה. בחלקו האחרון של המאמר נדונות ההשלכות על החִברות של הסטודנטים משתי הפרופסיות לקראת יציאתם לעולם העבודה.

משך התוכנית נקבע ל-4 שנים ואת השפעתה על התלמידים ניתן לצפות בכמה תחומים: העובדים הסוציאליים שייצאו אל עולם העבודה לאחר התנסות בקליניקה הסוציו-משפטית יהיו עובדים מיומנים יותר, מועצמים בידע קונקרטי, מוכשרים יותר לחפש ולתת מענים הולמים לקהל הפונים. המשפטנים ייטיבו לזהות את התמונה הרחבה של האדם בחברה העכשווית. אלה וגם אלה יגלו יכולת לשתף פעולה ביעילות בדרך להשגת מטרותיהם המקצועיות עבור הלקוח