כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

המבחן הקוגניטיבי של קמברידג’ )The Cambridge Cognitive Examination CAMCOG): היסטוריה, סקירה ועדכון

כותב: ירמיהו הייניק

תקציר 

ה- Cambridge Cognitive Examination (CAMCOG)  הינו מבחן נוירו-פסיכולוגי אובייקטיבי תמציתי לאיתור ולהערכה של פגיעה קוגניטיבית בקרב אנשים זקנים. הוא בודק מגוון תחומים קוגניטיביים, עוזר באבחנה של דמנציה (שיטיון)[1], בעיקר בשלבים המוקדמים, ומאפשר מעקב אחר הביצועים הקוגניטיביים עד שלבים מתקדמים יותר של הדמנציה.  CAMCOG זכה לתפוצה ניכרת ולתשומת-לב מרובה במחקר ובקליניקה. ברם מבחינה רעיונית ומעשית, נדחקה לקרן זווית העובדה כי הוא מהווה רק אחד ממרכיביו של מבחן קמברידג’ להפרעות נפשיות בזקנה (Cambridge Mental Disorders of the Elderly Examination – CAMDEX), שהינו ראיון כוללני מובנה שמטרתו אבחון והערכה של דמנציה, תוך כדי עשיית אבחנה מבדלת ביחס להפרעות נפשיות אורגניות ופונקציונליות אחרות, אפשריות או מתוספות. יעילותו המרבית של CAMCOG מושגת באמצעות העברת המבחן הכולל, ה-CAMDEX.  המאמר שלפנינו סוקר את ההיסטוריה הקצרה של CAMCOG, מטרותיו, תכניו, דרכי ההעברה והניקוד שלו, תכונותיו הפסיכומטריות והשימוש בו במחקר ובפועל.