כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הוראת הרפואה הגריאטרית בישראל: הישגים ואתגרים

המחבר:  ארתור ליבוביץ

תקציר

מאמר זה סוקר את הוראת הגריאטריה בישראל בשלוש רמות: ההוראה לסטודנטים לרפואה, הכשרת המתמחים וההשתלמויות לרופאי הקהילה. הניסיון הישראלי חיובי ומצטיין בכך שגריאטריה מוכרת כמקצוע רפואי העומד ברשות עצמו, ובכך שהשירות הגריאטרי ניתן תחת הנחיה מקצועית של  אגף מיוחד שהוקם במשרד הבריאות. גם הסטודנטים לרפואה בכל ארבע הפקולטות זוכים כיום ללימודי גריאטריה כחלק מחייב מתוכנית הלימודים.

ידע ברפואת הזיקנה הוא חיוני לכל המטפלים בקשישים במערכת הבריאות. ידע זה תורם הן לאיכות הטיפול והן לייעול ההוצאות. הוועדה על עתיד הגריאטריה בישראל, שהגישה את סיכומיה בשנת 2008, הדגישה כי חיזוק הוראת הגריאטריה הוא משימה מרכזית לשנים הקרובות.

הנה כי כן , לצד הישגים רבים בהוראת הגריאטריה , ניצבת ישראל בפני אתגרים, שהעמידה בהם תגדיל את יכולתנו לשמור על בריאות  האוכלוסייה הקשישה ותקדמה, כגון:

  • העמקת הוראת הגריאטריה לסטודנטים לרפואה על ידי הרחבת החניכות הקלינית לתקופה של שלושה שבועות – שבוע בכל אחת מהמסגרות: רפואה חריפה ושיקום, טיפול ממושך וקהילה.
  • הנהגת סבב חובה ברפואה גריאטרית במשך חודש, במסגרת הסטאז’.
  • חשיפת המתמחים בגריאטריה לעבודה עם קשישים בקהילה.
  • שילוב הוראה מתוכננת בגריאטריה במסגרת ההתמחות במקצועות הקליניים העיקריים (פנימית, רפואת המשפחה, המקצועות הכירורגיים, אורטופדיה, אורולוגיה ועוד).
  • הקניית ידע בסיסי בגריאטריה לכל רופאי הקהילה הראשוניים.