כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הבניית הידע: פרדיגמה חדשה לחינוך גרונטולוגי

המחברים: אריאלה לבנשטיין  ושרה כרמל

תקציר

מוסדות חינוכיים מגשרים בין ההסתגלות החברתית שדורשים אתגרי ההזדקנות הגלובלית לבין השינויים החברתיים והבריאותיים הנובעים מהם. פיתוח ידע ותוכניות לימוד בגרונטולוגיה הוא אחד האמצעים החיוניים להגברת המודעות של הציבור ובעלי המקצוע שעובדים עם זקנים לצרכים המשתנים של חברות מזדקנות. בהתאם לכך, מאמר זה דן בהתפתחות הגרונטולוגיה, המצויה בתהליך של מעבר מרב-תחומיות לבין-תחומיות, וכן בהתפתחותה כדיסציפלינה מדעית ייחודית עם ליבת ידע ספציפית.

במאמר מוצגת מסגרת אנליטית-מושגית שמתייחסת לשלושה מרכיבים: הפרט/רמת המיקרו; ההקשר/הקהילה; והמדיניות החברתית/רמת המאקרו. החידוש הוא בהצגתה ופיתוחה של פרדיגמת החינוך הגרונטולוגי המבוססת על ארבעה משתנים: 1. רמת התפתחות וקידום הידע 2. המטרה 3. ההשפעה על התחום 4. רמת התמיכה. זאת בהתייחס למערכות יחסי הגומלין בין המהפכה הדמוגרפית, אתגרי הזיקנה ומהפכת המידע והטכנולוגיה ותוך הכללת שינויים שתלויים בזמן ברמות המיקרו, מזו ומאקרו, או כפי שהדבר מוצג בספרות, כ”דמיון הגרונטולוגי.”

מורכבות המודל משליכה על פיתוח תוכניות לימודים בין-תחומיות ומאפשרת חשיבה לגבי כיוונים עתידיים להתפתחות דיסציפלינת הגרונטולוגיה. נידונים השימושים האפשריים בפרדיגמה זו, אפשרויות הטמעת הידע והיתרונות לשם בחינה וניתוח של תוכניות לימודים שונות בתחום.