כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

דמות הסבתא כפי שהיא משתקפת באיורים של ספרי ילדים בעברית בין השנים 2020-1930

כותבת: 

ניצה דורי

:תקציר

רקע: אחת הדמויות הפופולריות ביותר בספרות הילדים היא דמותה של הסבתא. איורי סבות בספרי הילדים בעברית מתקופות שונות מפנים מבט אל המציאות הישראלית, החושפת ייצוגי סבות כתמונת עולם, ייצוג שלעיתים מעצים ולעיתים מפלה. בעזרתן של דוגמאות ויזואליות יחשוף המאמר את המודלים המעצבים את תודעתם של מאיירי ספרי ילדים לגבי סבות, זיקנה ונשיות בכלל.

מטרות: להציג כיצד הופך המפגש בין הטקסט לאיור למרחב של תוכן טקסטואלי ואיור המשקפים יחסים בין-דוריים שונים ומגוונים. המאמר ישיב על השאלה כיצד מתקיימים יחסים אלו בספרי ילדים מתקופות שונות, תוך התייחסות לפרספקטיבה המגדרית.

השיטה: במאמר יוצגו איורי סבות עם משקפיים, סינר ושביס ואיורי סבות מבשלות דייסה, שחלקם מעידים על תפיסה סטריאוטיפית וחלקם על תפיסה פוסט-פמיניסטית; איורי סבות בג’ינס המביעים הכחשת הזיקנה; איורי סבות אופנתיות, שאינם מעידים בהכרח על הכחשת הזיקנה, אלא על שמירה על דמות מטופחת ואסתטית; איורי סבות המגשימות את עצמן ולאו דווקא בטיפול בנכדים, אלא בעיסוקים הקרובים ללבן, ואיורי סבות המשתובבות עם נכדיהן ונוהגות כילדות במשחק, ברכיבה על אופניים, ועוד. המאמר יישען על שדות ידע של אומנות חזותית, מגדר, סוציולוגיה ותרבות.

מסקנות:  מאיירים שונים בחרו לאייר את דמות הסבתא בספרי הילדים מזוויות שונות ומנקודות מבט רב-תרבותיות, לאו דווקא בהתאם לנורמות התקופה שבה נכתב הספר.

מילות מפתח: סבתא, גילנות, זיקנה, מגדר, הכחשת זיקנה, נשיות.