כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

גישת טיפול אינטגרטיבית בפצעי לחץ אצל זקנים

כותב: אפרים יאול

תקציר

בטיפול בפצע לחץ אצל זקן קיימת בעייתיות בכמה היבטים. אין אחידות בטיפול  ואין שפה משותפת בין המטפלים השונים. הטיפול בפצע לחץ אצל זקן מערב מטפלים מכמה תחומים רפואיים עם גישות טיפוליות שונות. בנוסף, קיים בשוק שפע  של מוצרי חבישה ואביזרים מסחריים, ומוצרים חדשים מתוספים מדי יום. קיימת תחרות ואינטרסים שונים בהמלצות על שיטה או סוג הטיפול וקיים קושי בביצוע מחקרים אקראיים ומבוקרים לקביעת יעילות הטיפול.

פצע לחץ אינו  מנותק מהחולה הזקן, ועלינו לראות את החולה והפצע כמקשה אחת. מדובר למעשה בבעיה שהיא תסמונת גריאטרית, כמו נפילות או תת-תזונה שמקורן הוא רב-גורמי. יוצא איפוא שהגישה הטיפולית היא נגזרת של המצב הרפואי והתפקודי של החולה הזקן ושל מצב הפצע.

בנוסף, בגישה הטיפולית קיימים גם ממדים של טיפול מונע, טיפול מערכתי וטיפול מקומי (ייתכנו גם צירופים שלהם). לאור הגידול במספרם של הזקנים הסובלים מפצעי לחץ והבעייתיות הקיימת בטיפול, עלינו לנקוט בגישה טיפולית אינטגרטיבית.הגישה הטיפולית האינטגרטיבית צריכה לכלול את כל ההיבטים והם: מצב החולה, מצב הפצע ושיטות הטיפול. שיטות הטיפול כוללות את הטיפול המונע, הטיפול המערכתי והטיפול המקומי. היבטים אלה קשורים זה בזה ומשפיעים זה על זה.