כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

גינון קבוצתי לאנשים עם דמנציה המתגוררים במוסד גריאטרי

כותבים:

רעות גסנר-וינוגרד, פרופ’ נטע בנטור, פרופ’ דבי רנד

תקציר

רקע: דמנציה היא הפרעה נוירודגנרטיבית בגיל המבוגר, המאופיינת בירידה קוגניטיבית ובסימפטומים נוספים המובילים לתלות בתפקוד היום-יומי הבסיסי. התערבויות לא-תרופתיות, כמו השתתפות בפעילויות גינון, המספקות גרייה חושית רב-ערוצית, נמצאו במחקרים כמיטיבים את הרווחה של אנשים עם דמנציה. עם זאת, מוסדות גריאטריים רבים אינם מפעילים תוכניות גינון לדיירים עם דמנציה.

מטרה: להציג את תהליך הפיתוח והיישום של תוכנית גינון קבוצתי לאנשים עם דמנציה המתגוררים במוסד גריאטרי.

שיטה: פיתוח פרוטוקול לתוכנית הגינון מותאמת לאנשים עם דמנציה נבנה על ידי מרפאות בעיסוק, כולל מתווה לעשרה מפגשים קבוצתיים, פעמיים בשבוע, במהלך חמישה שבועות. בכל קבוצה נכללים ארבעה דיירים, לאחר שנבדקת יכולתם לשיתוף הפעולה כדי לוודא שיוכלו להשתתף בקבוצה.

תוצאות: התקיימו שש קבוצות גינון, שבהן השתתפו 23 דיירים (14 נשים) עם דמנציה מחמש מחלקות. הגיל הממוצע היה 75.4 (9.6) שנים, מחציתם יכולים להתהלך. הייתה היענות גבוהה להשתתף בפעילות, והדיירים הגיעו בממוצע ל-9.4 מתוך 10 הפגישות. הדיירים שהשתתפו הפיקו הנאה רבה מהפעילות והצטערו כאשר התוכנית הסתיימה. בני משפחתם של הדיירים והנהלת המוסד הביעו שביעות רצון רבה מהתוכנית.

סיכום ומסקנות: לתוכנית גינון המותאמת לאנשים עם דמנציה במוסד גריאטרי יש תרומה לדיירים, לבני משפחתם ולהנהלת המוסד. הפרוטוקול שפותח במסגרת התוכנית, אשר כלל פעילויות גינון מגוונות ומהנות ומותאמות הן לרמה הקוגניטיבית והן לרמת הניידות של הדיירים, עשוי להיות שימושי ומועיל למדריכות תעסוקה להרחבת הפעילות במחלקות ולשילוב גינון בתוכנית השבועית בהן.

 

מילות מפתח: דמנציה, גינון, פעילות קבוצתית, בית אבות/ מוסד גריאטרי.