כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

בריאות נפשית חיובית בהזדקנות ובזקנה

כותבת: ליאורה בר – טור

תקציר

המאמר דן בבריאות הנפשית החיובית במהלך ההזדקנות ובזִקנה. הבריאות הנפשית משקפת את התמודדותו של האדם עם המציאות המשתנה בעקבות ההזדקנות. מדובר למעשה בתהליך דינמי המבטא את יכולתו של האדם הזקן להתמודד עם שינויים ואבדנים המתרחשים במהלך ההזדקנות ומחייבים הסתגלות.

הבריאות הנפשית היא מרכיב חשוב של הבריאות החיובית. זו כוללת בתוכה מרכיבים ביולוגיים ופסיכו-חברתיים. המאמר מתאר את ששת הקריטריונים להערכת הבריאות החיובית כפי שהוצעו על-ידי ריף וסינגר Ryff & singer, 1998)). ממדי הבריאות החיובית הם: 1. קבלה עצמית וקבלת העבר שלי. 2. קשר חיובי משמעותי עם אדם אחד לפחות. 3. תחושה של אוטונומיה בקבלת החלטות ובניהול החיים. 4. שליטה אופטימלית בסביבה לשם מימוש רצונות ותכניות. 5. מטרות ברורות בחיים. 6. תחושה מתמדת של התפתחות.

 בריאות חיובית מתבטאת במידת המעורבות של האדם בחיים. העניין והמעורבות הרגשית שמגלה האדם בסביבה, באחרים ובעצמו יכולים לשקף את בריאותו הנפשית. הבריאות החיובית חשובה במיוחד לזקן הבריא, שלנוכח השינויים והאבדנים שהוא חווה בזקנתו מחפש אפיקים חדשים שיאפשרו לו להמשיך לנהל חיים בעלי-משמעות, לחוות התפתחות אישית ולקיים קשרים חברתיים.

זווית מעט שונה להערכת הבריאות הנפשית של האדם המבוגר מוצגת במאמר זה בתיאור תפקידן של “ההגנות הבוגרות” כדוגמת אלטרואיזם, סובלימציה, הומור והדחקה. אלו מהוות מרכיב חשוב ביכולת ההתמודדות וההסתגלות לזִקנה לפי ווליאנט (Valliant, 1997; 2000; 2002).

החשיבות של הערכת הבריאות החיובית וההתערבות הרצויה על-ידי הגורמים השונים המטפלים באוכלוסייה הזקנה מתוארות במאמר באמצעות תיאורי מקרים קצרים.