כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

אפשר לעוף גם בלי כנפיים

גילה דנינו-יונה

מטרות המחקר: לבחון כיצד מוצגות בספרי ילדים נשים זקנות שאינן סבתות, החיות בסוֹלָנוּת או באופן מבודד בשוליים הגיאוגרפיים והחברתיים ומצויות מעבר למרחב הביקורתי של החברה; כיצד הן מחוללות שינוי בדפוס חייהן, נוטשות את העקרונות המארגנים התרבותיים-חברתיים המקובלים, כדי להתגבר על מציאות חייהן הקשה באמצעות מציאות מדומיינת.

שיטה: מבחינה מתודולוגית המחקר מבוסס על קריאה ביקורתית-פרשנית המבוססת על ביקורת הספרות המודרנית וכן על תאוריות לניתוח חזותי. המחקר דן בחמישה ספרי ילדים שבהם הדמות המרכזית היא אישה זקנה.

 תוצאות: כל חמשת הנשים חוות במציאות הריאלית של חייהן קושי ומצוקה המניעים אותן לחפש דרך להיחלץ ממצבן. הקשיים כוללים בדידות, אובדן, ניכור משפחתי וחברתי, החמצת החיים ודיכאון. כולן בוחרות בדרך ייחודית ומעוררת השתאות לחולל מהלך פלאי שיחלץ אותן מהקושי ויעניק לחייהן משמעות. נראותן של הנשים באיור מלווה בסימבוליקה ויזואלית שבה מוטיבים משותפים המתכתבים עם תוכן הסיפור באופנים שונים.

סיכום ומסקנות: הבדידות והבידוד החברתי והגיאוגרפי אפשרו לנשים הזקנות למרוד ולנוע בין מציאויות באמצעות חפצים המקבלים איכות מאגית. המעבר למציאות מדומיינת ופנטסטית מאפשר להן לחוות חיים בעלי משמעות, העצמה והגשמה.

מילות מפתח: מגדר וזיקנה, ספרות ילדים, גרוטרנסנדנטליות, סוֹלָנוּת, קריאה ביקורתית-פרשנית, מציאות מדומיינת.

 

[1] שם ספרה של שפרן, 2016.