כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

תפקידיהן של דיאטנית ורכזת תזונה מחוזית בתחום טיפולי הבית

כותבת: רונית אנדוולט

תקציר

היחידות לטיפולי בית פועלות היום בכל העולם כמענה למטופלים שאינם יכולים להגיע לטיפול בעצמם. בימים אלה אשר בהם עלות ימי האשפוז גבוה אשפוז החולים מבתי החולים מתקצר והיחידות מהוות פתרון חשוב לטיפול בחולים הזקוקים עדיין תמיכה של צוות רב מקצועי.

הצוות הגרעיני המטפל ביחידות מורכב מרופאים אחיות עובדים סוציאלים פיזיוטרפיסטים ומרפאים בעיסוק, בשנים האחרונות הובן גם הצורך הגדל והולך בטיפול והדרכה תזונתיים ובנחיצות הדיאטנית לטיפול. במכבי שרותי בריאות 5500 מטופלים, נחיצות הדיאטנית במרבית היחידות לא קבלה עדיין את התקנון המתאים למרות ההבנה ההולכת וגדלה על חשיבות הפן התזונתי בהחלמה של חלק גדול ממטופלי היחידות לטיפולי בית. הדיאטנית ביחידה מטפלת בקשישים במצב תזונתי ירוד, בחולים במחלות שונות שלהם פן תזונתי משמעותי דוגמת שבץ מוחי סוכרת יתר לחץ דם, אלצהיימר ועוד.

בשל העומס ההולך וגדל על השרות בתזונתי בתחום טיפולי הבית נוצר תפקיד מחוזי המאגד בתוכו את הצרכים של היחידות השונות במחוז ומוצא מענה לצרכים התזונתיים של היחידות. מענה זה בא בדמות דיאטנים עצמאים המחוברים פר מקרה למטופלים הזקוקים להדרכה תזונתית ונמצאים בפיקוח מקצועי ואדמיניסטרטיבי של הרכזת המחוזית.