כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

תסריטים עתידיים על פרישה: הבדלים מגדריים

כותבת:

שלומית אורטס

תקציר:

מטרה: המחקר הנוכחי מבקש לבחון הבדלים מגדריים בציפיות לעתיד מהחיים לאחר הפרישה מהעבודה בקרב עובדים ועובדות בכירים בעשור שלפני הפרישה.

שיטת המחקר: על בסיס השיטה האיכותנית-פנומנולוגית נערכו ראיונות עומק חצי-מובנים עם 12 גברים ו-12 נשים בתפקידים בכירים בגילאים 67-57. ניתוח הראיונות נעשה בשיטת ניתוח תוכן שלם וקטגוריאלי. הציפיות לעתיד של המשתתפים והמשתתפות נבחנו בהקשר להתנסויות המקצועיות והמשפחתיות במהלך חייהם והושוו ממבט מגדרי.

ממצאים: מקומה המרכזי של העבודה בלט בחייהם של כל הגברים והנשים שרואיינו, אך נמצאו הבדלים מגדריים בציפיות לגבי הפרישה על בסיס התנסויות שונות במהלך חייהם בשלושה תחומים: (1) זמן פנוי לזוגיות וסבות: בדברי הגברים בלט הרצון להקדיש יותר זמן לזוגיות ולמשפחה לאחר הפרישה כפיצוי על הזנחת תחומים אלה בתקופת העבודה. לעומתם, הנשים היו מורגלות בשילוב בין קריירה למשפחה בתקופת עבודתן וציפו, כי ימשיכו בשילוב זה גם בעתיד; (2) זהות אישית עתידית: בעוד שגברים המשיכו לראות את ציר העבודה כמרכזי בזהותם גם בעתיד, הנשים הביעו רצון לשלב בזהותן לאחר הפרישה תחומי עניין שונים וחדשים בחייהן; (3) תחושת משמעות: הגברים ציפו כי מקור המשמעות העיקרי בעתידם יהיה העברת הידע המקצועי והניהולי שצברו לדורות הבאים, ואילו הנשים תיארו מגוון עיסוקים שמהם יוכלו להפיק משמעות בעתיד.

דיון ומסקנות: בעוד שהגברים התרכזו בדבריהם בציר שבין ספרת העבודה לבית וציפו כי תקופת הפנסיה תאפשר להם למקד את תשומת ליבם גם בספרת הבית, הנשים הציגו תפיסת חיים רב-מוקדית, המתבטאת כבר בחייהן הנוכחיים וצפויה להמשיך גם בתקופת הפנסיה. תהליכי ההכנה לפרישה יכולים וצריכים למקסם את התועלת הן לפרט והן לארגון באמצעות יישום ההבנה, כי הציפיות לעתיד נבנות על בסיס חוויות מגדריות שונות לאורך חיי העבודה והחיים בכלל.

מילות מפתח: פרישה מעבודה, מגדר, ציפיות לעתיד, זהות, משמעות, משפחה.