כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

תוכנית להכשרת סגל בכיר במסגרות לטיפול ממושך למניעת טיפול לקוי והתעללות בזקנים

כותבת: שרה אלון

תקציר

המאמר מתאר  תוכנית להכשרת אנשי סגל בכיר בנושא זיהוי של שטיפול לקוי והתעללות בזקנים במסגרת לטיפול ממושך ודיווח עליהם. התעללות והזנחה של זקנים  זכו להכרה כבעיה חברתית, אולם רוב המחקרים והפרסומים מתמקדים בזקניםשמתגוררים בביתם. עם זאת, אנשי המקצוע מתארים מצבים ומביאים דוגמאות על דרכים שבהן הזקן עלול להפוך לקורבן של טיפול לקוי והתעללות גם במסגרות לטיפול ממושך.

במטרה להעלות את המודעות לתופעה, פותחה תוכנית הכשרה חדשנית לאנשי סגל בכיר ממסגרות לטיפול ממושך. החידוש בתוכנית נובע מהיותה ראשונה מסוגה בארץ. בנוסף לכך, תוכניות הכשרה שנחקרו ותועדו עד כהבספרות המקצועית, כוונו בעיקר אל מטפלים וכוחות עזר במסגרות המוסדיות, לעומת זאת, בתוכנית הנוכחית השתתפו אנשי הצוות הבכיר מחמישה מוסדות  וזאת מתוך האמונה ככי כדי להניע תהליך שינוי למניעת התעללות וטיפול לקוי נדרשת התגייסות ההנהלה.

התוכנית כללה שני שלבים: הקניית ידע על התופעה ועל החוקים המסייעים להתמודדות איתה ורכישת מיומנויות לזיהוי מצבי טיפול לקוי. בשלב השני הופעלו מיזמים להתמודדות עם התופעה במסגרות המעסיקות.

התוכנית הוערכה באמצעות שאלון לבדיקת ידע לגבי התעללות ויכולת לזהותם וידע לגבי החוקים בתחום. השאלון הועבר לפני ההשתלמות ובסופה. שאלון שביעות רצון הועבר בתום ההשתלמות.

הממצאים מצביעים על עלייה ברמת הידע ובמידת היכולת לזהות את מרבית מצבי ההתעללות. כמו כן, המשתלמים הביעו שביעות רצון גבוהה מן התוכנית.