כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

שפעתן של תמיכה חברתית ותחושת שליטה על נכות ועל איכות חיים לאחר שבץ מוח

כותבות: עדינה גוטליב, חוה גולנדר, יורם בר-טל

תקציר

המודל של ארגון הבריאות הבינלאומי, המתאר השפעת מחלות כרוניות על תפקודו הגופני והחברתי של הפרט, מציג שלוש רמות התייחסות, ואלה הן:  ליקוי- פגיעה ברמת התא, האיבר או המערכת הפיזיולוגית; מוגבלות- היעדר יכולת לבצע פעילויות חיוניות בחיי היומיום; נכות המשקפת את תפקוד הפרט בחברה. לפי המודל, כל רמה משפיעה על הרמה שמעליה, ושלושת הגורמים משפיעים על איכות החיים. מקובל להניח שקיימים גורמים חיצוניים למודל המשפיעים על הקשר בין הרמות השונות.

מטרת המחקר הייתה לבדוק את השפעתם של שני גורמים: תחושת שליטה ותמיכה חברתית על הקשר בין מוגבלות לנכות ובין נכות לאיכות חיים. תחושת שליטה נחשבת גורם פנימי ותמיכה חברתית נחשבת גורם חיצוני. כדי להעריך את הליקוי, המוגבלות, הנכות, התמיכה החברתית ותחושת השליטה של מטופלים שהופנו לביתם בתום אשפוז שיקומי לאחר אירוע מוחי השתמשנו במדדים מקובלים, כגון מדד Reding מדד ה-FIM  ועוד.

מוגבלות, נכות ואיכות חיים נמצאו במתאם מובהק. לתחושת שליטה הייתה השפעה ממתנת על הקשר בין מוגבלות לנכות, ולתמיכה חברתית הייתה השפעה ממתנת על הקשר בין נכות לאיכות חיים.

ממצאי המחקר מלמדים שגורמים חיצוניים ופנימיים משפיעים על עצמת הקשר בין מרכיבי המודל. לפיכך התייחסות לגורמים אלו מצד הצוות המטפל ובני המשפחה המטפלים עשוייה לשפר את תוצאי החלמתם של נפגעי שבץ מוח.