כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

שירותי בריאות מקוונים לאוכלוסיית המבוגרים במכבי שירותי בריאות

המחברים:  אהובה אבן-זהר, אנג’לה עירוני ורון בן יצחק

תקציר:

מכבי שירותי בריאות, בדומה לקופות חולים אחרות, מציעה למבוטחיה שירותי בריאות מקוונים במגוון נושאים באמצעות המחשב והאינטרנט. לאור הגידול באוכלוסיית המבוגרים בארץ, מטרת המחקר הייתה לבדוק את עמדותיהם, את מידת השימוש של המבוגרים במחשב ובאינטרנט, וכן את מידת השימוש שלהם בשירותי הבריאות המקוונים. במחקר נבדקו שתי קבוצות גיל: קבוצת המחקר כללה מבוגרים מעל גיל 65 בחלוקה לשתי תת-קבוצות: גילאי 74-65 ובני 75 ומעלה. קבוצת ההשוואה כללה צעירים מעל גיל 45 בחלוקה לשתי תת-קבוצות: בני 54-45 ובני 64-55.

כלי המחקר כללו שאלון בנושא תחושות ועמדות כלפי מחשבים;שאלון שימוש במחשבים ובאינטרנט ובשירותי בריאות מקוונים של מכבי. בשאלון זה התבקשו המשתתפים לציין את הסיבות לאי-שימוש בשירותי בריאות מקוונים וכן לפרט את הקשיים שלהם בהפעלת השירות ואת  הדרכים שיעזרו להם ללמוד להשתמש בשירות; שאלון סוציו-דמוגרפי. המשתתפים ענו על השאלונים במענה טלפוני.

הממצאים מצביעים על כך, ששכיחות השימוש בשירותי הבריאות המקוונים בקרב בני 75 הוא הנמוך ביותר. הם גם הצביעו על קשיים מרובים יותר בשימוש. אולם, המשתתפים בקבוצת הגיל 74-65 דומים יותר לקבוצות הגיל הצעירות יותר במדדים הללו. עם זאת, מבין משתתפי המחקר, המשתמשים בשירותים המקוונים, לא נמצאו הבדלים בין קבוצות הגיל השונות בתדירות השימוש בשירותים המקוונים, כאשר מידת השימוש הרבה ביותר היא בנושאים: זימון תורים וצפייה בתוצאות בדיקות.

ממסקנות המחקר עולה, שיש להגביר את המודעות לאפשרויות השימוש בשירותים המקוונים אבל גם לאפשר שירות של מענה אנושי. המלצת המחקר העיקרית מתייחסת לקבוצת המבוגרים בני 75 ומעלה, שלהם מומלץ להציע אפשרות של קבלת הדרכה בקבוצות קטנות בסניפי קופת חולים ואף הדרכה אישית בבתיהם.