כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

שיווק ללא רחמים: הונאת אזרחים ותיקים באמצעות טלמרקטינג

המחבר: ד”ר יעקב בייאר

תקציר

מכירות באמצעות טלמרקטינג (שיווק ופרסום של מוצרים ושירותים באמצעות הטלפון בפנייה ישירה ללקוחות פוטנציאליים) הפכו לנפוצות בעשורים האחרונים במגוון רחב של ענפים ובהיקפים כספיים גדולים. למרות העלייה בפופולריות של מכירות באמצעות רשת האינטרנט, טלמרקטינג עדיין מהווה שיטת שיווק פופולרית ונפוצה. שיטת מכירה זו, המתבצעת מרחוק, מכניסה את המסחר אל ביתו של הלקוח בזמנו הפנוי ולכאורה עשויה להקל עליו לממש את רצונותיו. יתרונות אלו מקבלים משנה תוקף במקרה של נגישות מוגבלת של לקוחות לחנויות או לספקי שירותים, בעיקר במקרים שבהם קיים גם קושי לבצע רכישות ברשת האינטרנט.למרות היתרונות הרבים של השיטה, גלומים בה ובמאפייניה המנוכרים והבלתי אישיים גם סיכונים פוטנציאליים ללקוח. במקרה של חברות וארגונים שאינם מקפידים על כללי אתיקה ואכיפתם, טלמרקטינג מהווה כר פורה להונאות ולהתנהלות פסולה מול לקוחות. הדברים נכונים לגבי חברות מסחר לגיטימיות, שבהן עובדים עשויים לנצל את השיטה כדי להגדיל את הכנסתם ומעמדם בחברה, וביתר שאת לגבי חברות הונאה, שכל ייעודן הוא ניצול באמצעות טלמרקטינג.

חברות הונאה מכוונות במקרים רבים את הפעילות השיווקית שלהן אל לקוחות בעלי מאפיינים ונקודות תורפה, שלדעתן יקלו עליהן במימוש הונאותיהן. סטריאוטיפים בנוגע לאזרחים ותיקים, גילנות ותהליכים הנלווים לעיתים לשלב הזיקנה, הופכים את האוכלוסייה הזו ליעד מועדף להונאות טלמרקטינג. מאמר זה סוקר את תופעת ההונאה באמצעות טלמרקטינג ומתחקה אחר הסיבות העיקריות לכך, שאזרחים ותיקים הפכו ליעד מועדף להונאות מסוג זה. במסגרת הדיון, מועלית הדילמה בין הגנה על אזרחים ותיקים מפני הונאות לבין הרצון לשמור על זכותם לקבל החלטות באופן עצמאי.