כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

שחיקת מטפלות הבית: גורמי סיכון והמלצות למניעת התופעה

כותבים: לילך שחם, תלמה קושניר ויעקב בכנר

תקציר:
בשנים האחרונות חלה בישראל, כמו גם באירופה ובארצות הברית, עלייה בצורך במטפלות בית. קשישים רבים חיים כיום תקופות ממושכות עם מוגבלויות גופניות ונפשיות משמעותיות ונזקקים לעזרה בפעילויות יומיומיות. חלק משמעותי מעזרה זו ניתן על ידי מטפלות הבית אשר מעניקות לקשיש טיפול אינטנסיבי יומיומי הכולל תמיכה חברתית ורגשית ועזרה בפעילויות היומיום (ADL) בסביבתו הטבעית של הקשיש. מחקרים מדווחים כי עבודת המטפלות מאופיינת בעומסים גופניים ונפשיים רבים שעלולים לגרום לשחיקה. כתוצאה מכך קיימת תחלופה רבה במקצוע ובמקביל מחסור גובר במטפלות. הבנה טובה ומקיפה יותר של המאפיינים הייחודיים של התפקיד, סביבת העבודה והמטפלות עצמן תסייע לבנייתן של תוכניות התערבות המיועדות להתמודדות טובה יותר עם העומס הגופני והנפשי המוטל על המטפלות והשחיקה שהן חוות בעבודתן, וכן להפיכת העיסוק לאטרקטיבי יותר.

בעבודה זו נסקרו 47 מאמרים אשר פורסמו בין השנים 1990 ל-2008. נעשה שימוש במאגרי הנתונים Google Scholar Pubmed, ו – Sociofile, ובמילות המפתח: Burden, Emotional Exhaustion, Depersonalization, Home Care Worker, Care Aides, Homemakers, Care Attendants. סקירת הספרות נועדה לבחון את הגורמים המשפיעים על שחיקתן של מטפלות הבית.

הממצאים העיקריים העולים מסקירת הספרות: שלושה גורמים עיקריים משפיעים על שחיקתן של המטפלות – תדמיתיים, מבניים ופרטניים. הגורמים התדמיתיים מעצבים את התפיסה החברתית כלפי העיסוק וכוללים תגמול והכשרה מקצועית ירודים. הגורמים המבניים הם גורמי לחץ ושחיקה המושפעים מעצם אופיו והגדרתו של העיסוק. לגורמים אלה מתווספים גורמים פרטניים שאינם מאפיינים את כלל אוכלוסיית המטפלות, אולם קיימים בעבודתן של רבות מהן ומן הראוי לציינם. על אלה נמנים גורמים סוציו-דמוגרפיים, בינאישיים וסביבתיים.

ניתן להתמודד עם גורמי שחיקה אלה על ידי מיצובו מחדש של העיסוק, שיפור התמורה הכספית לעוסקות בו, הגדרה מדויקת של תפקיד המטפלת, הכשרה מתאימה ומקצועית, הבטחת ביטחון תעסוקתי, שיפור תנאי העבודה והטבות נוספות. יישומן של המלצות אלו ישמר עובדות איכותיות, יחזק את כוח העבודה הסיעודי, ישפר את תדמיתו של העיסוק וחשוב לא פחות, יבטיח לקשישים בישראל טיפול מסור, מקצועי ויעיל יותר. יש לקוות שעם הגברת המודעות הן למורכבות המאפיינת את עבודת המטפלות והן לשינויים הרבים המתבקשים בה, ייווצר גם בסיס לשינוי.