כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

רוחניות ושלומות בקרב נשים מבוגרות בישראל

רינת ליפשיץ

מטרת המחקר: רוחניות הוגדרה על ידי פישר Fisher, 2010)) כ”מה שבליבו של כל אדם”. לרוחניות תרומה חיובית לשלוֹמוּת (wellbeing), במיוחד במצבי דחק, והיא מתפתחת ככל שמתבגרים ומתמודדים עם איומים ואובדנים נוספים. במחקר ישראלי נמצא, כי זקנים, החשופים לאורך שנים למצב ביטחוני מאיים, מפתחים תפיסות איום מטרור ומאירועי חיים קשים. לרוחניות תפקיד משמעותי בהתמודדות עם מצבי איום בגיל המבוגר, אולם מעט מחקרים בחנו את תפקיד הרוחניות האישית בהקשר לנשים בזיקנה, במיוחד אלו הנמצאות תחת איום ביטחוני. מטרת המחקר הנוכחי לבחון את הקשרים בין רוחניות אישית לבין שלומות בקרב נשים מבוגרות בישראל.

שיטה: איסוף הנתונים התבצע בעזרת סקר מקוון שכלל 175 נשים, בנות 50 ומעלה, 100 התגוררו באזור בסיכון ביטחוני נמוך ו-75 באזור בסיכון גבוה. המשתתפות במחקר השיבו על שאלון שכלל משתנים סוציו-דמוגרפיים, תפיסות איום, רוחניות אישית, שביעות רצון מהחיים ותסמינים דיכאוניים.

ממצאים: עבור הנשים המזדקנות בישראל נמצא קשר שלילי בין רוחניות אישית וגיל, כך שהרוחניות של נשים מבוגרות יותר הייתה נמוכה מזו של הצעירות. עוד נמצא, שלרוחניות אישית תרומה חיובית לשלומות (שביעות רצון גבוהה ומיעוט תסמינים דיכאוניים), ללא תלות באזור הסיכון שבו הנשים מתגוררות, והיא ממתנת את הקשרים בין תפיסת איומי חיים בזיקנה להיבטי השלומות.

מסקנות: המחקר מצביע על מצב פרדוקסלי כאשר מחד גיסא, רוחניות אישית תורמת לשלומות של נשים מבוגרות בעיקר כאשר הן חוות מצבי איום הקשורים לזיקנה, ומאידך גיסא, נשים מבוגרות מדווחות על רוחניות נמוכה יותר מצעירות. מחקר זה מהווה נדבך נוסף בהבנת חשיבותה של הרוחניות בחייהן של נשים בתהליך ההזדקנות ונחיצותה בשמירה על בריאותן. ממצאי המחקר עשויים להדריך אנשי מקצוע במאמציהם לסייע לנשים מבוגרות לפתח את הרוחניות האישית שלהן.

מילות מפתח: רוחניות, שלומות, תפיסת איום, נשים, זיקנה.

———————-

המאמר מתבסס על עבודת הדוקטורט של ד”ר רינת ליפשיץ בהנחייתם של פרופ’ גלית נמרוד מהמחלקה לתקשורת ופרופ’ יעקב בכנר מתוכנית המוסמך בגרונטולוגיה, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.