כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

קהילות מקוונות ככלי להתמודדות עם מחלת האלצהיימר

כותבים: : ענת מזרחי, גלית נמרוד ומירי כהן

תקציר:
מטרה: תיאור התכנים והמאפיינים של השיח המתקיים בקהילות מקוונות המיועדות לחולי אלצהיימר ולבני משפחותיהם.
שיטה: ניתוח תוכן של תכנים שהתפרסמו במהלך שנה שלמה (מה-1 באפריל 2007 ועד ה-31 במרץ 2008) בשישה פורומים בינלאומיים מובילים, באמצעות תוכנת Forum Monitoring System (FMS), שפותחה במיוחד לצורך ניתוח תוכן של פורומים מקוונים.בסך הכול נותחו 6,405 שרשורים, אשר הכילו 60,868 הודעות שנכתבו על ידי 28,063 מחברים.
תוצאות: ממצאי המחקר הראו כי במהלך שמונת החודשים הראשונים של שנת המחקר ניכרה יציבות יחסית בהיקף הפעילות בקהילות. משלהי דצמבר 2007 עד סוף התקופה הייתה עלייה משמעותית במספר ההודעות שפורסמו, אשר נבעה מגידול הן במספר המשתתפים והן במספר ההודעות שכתב כל מחבר. ניתוח הנושאים הנדונים הראה כי הנושאים המדוברים ביותר בפורומים היו (בסדר יורד): רגשות, התמודדות, משפחה, טיפול ארוך טווח, מתן טיפול, תסמינים, אבל, עבודה וענייני כספים, תזונה ותרופות. ניתוח נימת השיח הראה נטייה קלה לכיוון נימת דיון חיובית, אולם באופן כללי היה איזון בתדירות ובעוצמה בין הביטויים הטעונים רגשית באופן חיובי לבין הביטויים הטעונים רגשית באופן שלילי.
מסקנות: הממצאים מלמדים על כך שהקהילות המקוונות מספקות הן מידע וייעוץ והן תמיכה רגשית. מכאן שהן עשויות להוות גורם מפתח בהתמודדות עם ההשפעות השליליות של מחלת האלצהיימר, הן בקרב החולים והן בקרב המטפלים.