כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

פיתוח כלי לאיתור התעללות והזנחה של זקנים והטמעתו

המחברות: מירי כהן ושרה אלון

תקציר:

קיימת הסכמה רחבה בקרב אנשי מקצוע וחוקרים, שרוב מקרי ההתעללות וההזנחה בזקנים לא מזוהים ולכן אינם מדווחים על ידי אנשי מקצוע מתחומי הבריאות והרווחה. ההשלכה הישירה היא שקורבנות התעללות רבים אינם מקבלים עזרה מקצועית שתוכל לצמצם את מידת הפגיעה בהם ואת נזקיה. עבודה שיטתית של אנשי מקצוע לאיתור התעללות והזנחה תאפשר לזהות מספר רב יותר של אנשים שסובלים מהתעללות והזנחה. לשם כך, יש להשתמש בכלים מובנים ומתוקפים.

מטרת המאמר היא להציג כלי סינון לאיתור זקנים בסיכון להתעללות והזנחה, אשר פותח ותוקף בארץ. זאת לאחר הצגת סקירה קצרה של הכלים הקיימים כיום בעולם, יתרונותיהם וחסרונותיהם. הכלי כולל שלושה ממדים של איתור התעללות והזנחה: תשאול ישיר, זיהוי סימני התעללות בפועל וזיהוי גורמי סיכון. תהליך הבנייה והתיקוף התבסס על ארבעה מחקרים: שלושה מחקרים שכללו  108, 730 ו-1,317 משתתפים נחקרים (בהתאמה) בני 65+ החיים בקהילה, ומחקר אחד שכלל 71 משתתפים ממוסדות לזקנים. הכלי מותאם לביצוע בדיקות סינון להערכת סיכון להתעללות והזנחה בעיקר אצל אנשים עם תפקוד קוגניטיבי תקין שחיים בקהילה. בנוסף לכך, יתוארו בקצרה כלים ראשוניים לאיתור התעללות והזנחה בקרב זקנים עם ירידה קוגניטיבית ובקרב דיירי מוסדות לזקנים.

פרק הדיון יתייחס למורכבות תהליכים של ביצוע הערכת הסיכון להתעללות והזנחה בתנאי עמימות ויכלול גם המלצות בנוגע לאיתור התעללות בקרב קבוצות אוכלוסייה ייחודיות ובחברות רב-תרבותיות. לסיכום, הכשרה והדרכה הן חיוניות לשיפור הכישורים של אנשי מקצוע לאתר מקרי התעללות ולחיזוק תחושת המסוגלות שלהם לאיתור התעללות.