כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

פיתוח אתר אינטרנט למבוגרים בני 65+ למניעת תסמונת השבריריות על בסיס סקר צרכים

כותבים: 

מיכל צבעוני שלם; נגה זיו; פרופ’ דבי רנד

תקציר:

מטרת המחקר: שבריריות היא תסמונת גריאטרית נפוצה, הנפרדת מתהליך ההזדקנות הנורמלי ואשר מאופיינת בירידה ברזרבות פיזיולוגיות בגוף, המובילה לסיכון מוגבר לנפילות, לאשפוזים ולתמותה. לכן יש חשיבות עליונה לאתר את מאפייני התסמונת ולמנוע אותה. לא ידוע אם האוכלוסייה המבוגרת מודעת ומכירה את תסמונת השבריריות. בנוסף לכך, בארץ חסרות תוכניות מניעה.

שיטה: לאחר סקירת ספרות, שיחות עם קובעי מדיניות וחוקרים בתחום הגריאטריה, הופץ סקר מקוון ברשתות החברתיות לאנשים מעל גיל 65 המתגוררים בקהילה. מטרות סקר הערכת הצרכים היו: (1) לתאר את שכיחות האנשים המכירים את תסמונת השבריריות; (2) לתאר את הנכונות לקחת חלק בתוכנית מניעה עתידית ולקבל רעיונות לגבי אופי התוכנית.

תוצאות: ממצאי הסקר הדגישו את חוסר הידע לגבי התסמונות אך את המוכנות של אוכלוסייה זו להשתתף בתוכניות מניעה עתידיות. בעקבות כך פותח אתר אינטרנט ייחודי למניעת שבריריות – https://www.otforfrailty.com/ האתר מנגיש ידע המיועד להעלאת המודעות לגבי תסמונת השבריריות וכן לספק המלצות, תרגילים ורעיונות לפעילויות יום-יומיות פשוטות כדי למנוע שבריריות.

מסקנות: חשוב שהאתר יופץ הן לאוכלוסייה המבוגרת והן לגורמי טיפול שונים הפוגשים את האוכלוסייה הגריאטרית בקהילה. מומלץ שמרפאים בעיסוק ואנשי מקצוע אחרים יתמכו ויסייעו, בהדרכה ובהתאמת הפעילויות, כדי להגביר תפקוד והשתתפות ולמנוע הידרדרות תפקודית ופיזיולוגית. יש צורך במחקר המשך כדי לבדוק את היקף השימוש באתר ואת יעילותו במניעת שבריריות.

מילות מפתח: תסמונת השבריריות, מניעה, תפקוד והשתתפות, אתר אינטרנט.