כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

עקרונות ודילמות אתיות בסוף החיים בגיל המבוגר

 כותב: אפרים יאול

תקציר

הטיפול באדם המבוגר מציב בפנינו בעיות אתיות מרובות. זאת היות שכיום החולים מאריכים ימים, חיים שנים רבות עם מחלותיהם הכרוניות, ורבים שוהים בשנותיהם האחרונות במסגרות אשפוז ממושך.

בשנים האחרונות מתחולל שינוי, המתבטא בכך שהמטופל עומד במרכז והוא זה שמחליט, בעוד שהמטפל נדחק הצידה.  האוטנומיה של המטופל גברה אם כן על הפטרנליזם של המטפל. עם זאת, שינוי זה מחלחל לאט. לפיכך הדילמה הרפואית-אתית מתעצמת בגיל המבוגר, שבו האדם תלותי במטפל, חלש ולעיתים לא צלול בסוף חייו, ורוב  ההחלטות מתקבלות על-ידי אחרים במצבי לחץ שדורשים החלטות מיידיות.

רבות מההחלטות המתקבלות בגיל המבוגר, אינן מתחשבות בחולה מבחינה רגשית וערכית ואינן מכבדות את רצונותיו והעדפותיו. כך למשל, הימנעות מטיפול פולשני בחולה הסופני צריכה להינקט תוך הדגשת הטיפול התומך שנועד למנוע כאב, סבל ואי-נוחות. ליווי החולה והמשפחה בתהליך הגסיסה ואי-נטישת החולה לפני מותו הם חובתו של המטפל, שכן המוות הוא טבעי ואינו בהכרח כישלון רפואי.

בעיה נוספת היא שהחולים ומשפחותיהם אינם מוכנים להתמודד עם דילמות אתיות ורואים בהם טאבו. כתוצאה מכך, רבות מהדילמות נשארות בלתי-פתורות בסוף החיים.

המאמר הנוכחי דן, מנקודת מבט גריאטרית, במושגים באתיקה הרפואית שמתייחסים לחולה בסוף ימיו, כגון: עיקרון האוטונומיה, כשירות רפואית (קומפטנטיות), הסכמה מדעת והנחיות מוקדמות. בנוסף לכך המאמר עוסק בדילמות אתיות יומיומיות המתרחשות במסגרות לאשפוז ממושך ( (LTC – Long Term Care וקשורות למטופלים שרובם תלותיים ובעלי תפקוד גופני וקוגנטיבי ירוד. הדילמות הן: מתן הזנה דרך צנרת לקיבה, ביצוע קשירות והגבלת המטופלים, העברות לבתי-חולים, טיפול תומך בחודשי החיים האחרונים ושמירה על זכויות החולים.