כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

מי מטפל במטפל? מיומנויות מקצועיות ורגשיות של המטפלים בזקנים

הכותבת: ליאורה בר-טור

תקציר:

הטיפול בזקן בכל תחום ובכל מסגרת מושפע מההתייחסות האישית של המטפל אל הזקנה, שמקורה ברקע ההיסטורי, החברתי, התרבותי והפסיכולוגי שלו. התייחסות המטפל משפיעה במידה זו או אחרת גם על המטופל הזקן. עשויות להיות לה השלכות על האבחון, על סוג הטיפול ואורכו, ועל היחס שיקבל המטופל מן המטפל שלו.

 במאמר הנוכחי נדון בדעות קדומות ובדפוסי העברה בקשר בין המטפלים לזקנים, במיומנויות בסיסיות הכרחיות לטיפול בזקנים ובמטרות שעלינו להציב לעצמנו כמטפלים בקשר עם המטופלים זקנים. העיסוק בנושאים אלה הינו חלק מהותי והכרחי של בניית תוכנית הכשרה למטפלים במקצועות השונים.

במהלך העבודה עם האוכלוסייה הזקנה מתפתחים תהליכי העברה והעברה נגדית בין המטופל הזקן למטפל. כחלק מתוכנית ההדרכה והליווי יש מקום לתת לגיטימציה לביטוי רגשות שליליים של המטפל ולאפשר לו לעבד אותם במסגרת של הדרכה אישית ו/או קבוצתית כדי למנוע שחיקה גופנית ונפשית.

דעות קדומות ודפוסי העברה קיימים גם כלפי בני משפחתו של הזקן, בעיקר ביחס למשפחות של זקנים מוגבלים שהמטפל מעניק להם על פי רוב טיפול אינטנסיבי. יש לספק למטפלים מסגרות הדרכה, ליווי ותמיכה שבהן יוכלו לפתח מודעות והבנה לרגשותיהם ולעבד אותם ביחס לעצמם, ביחס לעבודה עם הזקנים וביחס לקשר עם המשפחות והגורמים המטפלים הנוספים.