כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

מבט על שירות “קהילה תומכת” לזקנים: הקשר בין חברות בקהילה תומכת לבין השתתפות זקנים בפעילות במועדון חברתי

המחברת: אהובה אבן-זהר

תקציר

קהילה תומכת היא תוכנית לזקנים שמספקת לחבריה סל שירותים, כגון שירות של אב קהילה, לחצן מצוקה, שירותים רפואיים ופעילות חברתית. מאמר זה סוקר ממצאי סקר שנערך במטרה לבחון את הקשר בין החברות בקהילה התומכת לבין ההשתתפות בפעילויות חברתיות במועדון חברתי. הסקר כלל 100 חברים ביישוב קהילתי במרכז הארץ, שמתוכם 51 הם חברים בקהילה התומכת.

מן הממצאים עולה שקיים קשר בין החברות בקהילה התומכת לבין ביקורים במועדון החברתי. למעלה ממחצית מחברי הקהילה משתתפים באופן קבוע בפעילות המועדון, והם מהווים את רובם של המבקרים במועדון. כל המשתתפים, הן החברים בקהילה והן אלה שאינם חברים, מרוצים מאוד מפעילות המועדון המשרת את כלל תושבי היישוב, ורוב חברי הקהילה התומכת אינם מעוניינים בפעילות חברתית נפרדת עבורם.

בבחינת הגורמים המנבאים את החברות בקהילה התומכת נמצא שהגורם העיקרי הוא גיל החברים, כאשר גילם הממוצע של החברים בקהילה הוא 76.2 וגילם הממוצע של אלה שאינם חברים הוא 70.5. הגורם השני שמנבא את החברות בקהילה הוא ביקורים במועדון החברתי. אולם בבדיקת המשתנים שמנבאים את הביקור במועדון החברתי דורגה החברות בקהילה התומכת במקום השלישי בלבד לאחר גורם הגיל וגורם המין.

הממצאים והראיונות שנערכו עם חלק מחברי הקהילה התומכת ועם מרכזי התוכנית מלמדים שגם חברי הקהילה התומכת שאינם משתתפים קבועים במועדון מודעים לפעילויות החברתיות וחלקם אף משתתפים מדי פעם בפעילויות מיוחדות. בדומה למניעי ההצטרפות לתוכנית הקהילה התומכת עצמה, המועדון החברתי מהווה עבורם מעין “תעודת ביטוח,” שכן הם יודעים שיוכלו להצטרף לפעילות אם ירצו בכך ואם יזדקקו לכך. קיומו של המועדון החברתי תורם, אם כן,     להגברת תחושת הביטחון והשייכות החברתית של חברי הקהילה התומכת.