כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

: “לפעמים אנחנו מותשים, רק רוצים לעזוב”: עומס טיפול בקרב עובדים זרים שמטפלים באנשים עם מחלת אלצהיימר

המחברים: עדי הס ופרלה ורנר,

תקציר

רקע: בשנים האחרונות חלה עלייה בשיעור האנשים עם מחלת אלצהיימר, שהטיפול בהם מורכב ומטיל מעמסה רבה על המטפל העיקרי. בעוד שבעבר בני משפחה היו המטפלים היחידים בחולה, שינויים דמוגרפיים וחברתיים בשנים האחרונות הולידו את הצורך בהעסקת כוח אדם בתשלום והובילו לעלייה משמעותית במספר העובדים הזרים המועסקים כמטפלים. מכאן הצורך ההולך וגובר לבחון את חוויותיה של קבוצה זו, ובעיקר את תחושות עומס הטיפול המוטל על עובדים אלה.

המטרה לבחון את חוויית עומס הטיפול בקרב עובדים זרים שמטפלים באנשים עם מחלת אלצהיימר בישראל.

השיטה מחקר איכותני אשר התבסס על שתי קבוצות מיקוד, שכללו 12 משתתפים בסך הכול. המשתתפים היו עובדים זרים שמטפלים באנשים עם מחלת אלצהיימר שמתגוררים במסגרת קהילתית או במסגרת מוסדית. הם גויסו באמצעות מדגם נוחות.

ממצאים: משתתפי המחקר העידו על חוויה ניכרת של עומס טיפול שהם חווים כעובדים זרים שמטפלים באנשים עם מחלת אלצהיימר. מדבריהם עלו תכנים קשים של בדידות, מצב כלכלי ירוד ומחסור בחופשה ובשינה, לצד הסתרת הקשיים מחשש לאובדן הפרנסה.

מסקנות: תוצאות המחקר מציגות ממצאים ראשוניים על אודות חוויית עומס הטיפול של עובדים זרים שמטפלים באנשים עם מחלת אלצהיימר, ויש בהן חשיבות רבה מבחינה חברתית ומדינית. מממצאי המחקר ניתן ללמוד על הצורך בהעלאת המודעות לתופעת עומס הטיפול של עובדים זרים בתחום הסיעוד, על חשיבות הפחתת התופעה וכן על דרכים בהן ניתן ליישם זאת.