כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

לימודים אקדמיים בגרונטולוגיה: סוגיות ואתגרים

המחברת: אסתר יקוביץ

תקציר

הזדקנות האוכלוסייה והגידול המהיר בשיעור הזקנים בחברה יצרו הכרח להכשיר אנשי מקצוע בתחום. המאמר דן בשני המודלים העיקריים להוראת הגרונטולוגיה במסגרת לימודים לתואר אקדמי: המודל המשולב-התמחותי, שנלמד במסגרת התרכזות או תת-התמחות בדיסציפלינות מסורתיות; והמודל הגנרי-כוללני, שכולל תוכנית לימודים רב-תחומית מובנית שהלומדים בה באים מדיסציפלינות ומקצועות שונים. המאמר סוקר תוכניות קיימות בתחום בישראל ובעולם, תוך עמידה על ההבדלים בין התוכניות השונות על פי שני המודלים. חלקו האחרון של המאמר דן בסוגיה של ההכרה בגרונטולוגיה כדיסציפלינה עצמאית, על היבטיה והשלכותיה מבחינת רישום ורישוי לעסוק בתחום ומבחינת התאגדות מקצועית שתסייע להביא להכרה במקצוע הגרונטולוגיה כמקצוע מוכר לצד פרופסיות אחרות העוסקות בטיפול באוכלוסיות שונות. כמו כן מציע המאמר גיבוש מדיניות כדי להביא לקידום העיסוק בתחום זה.