כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

יציבה ונפילות בגיל השלישי-הקשר התזונתי

כותבות: דנית שחר ומיטל לוי

תקציר

הידרדרות במדדי יציבה וניעה מעלה את הסיכון לנפילות בקרב קשישים. בישראל בכל שנה 20% מבני ה-60 ומעלה ו- 40% מבני ה-80 ומעלה מגיעים לחדר המיון עקב נפילות.  7-6% מתוך הנופלים יחוו שבר כתוצאה מהנפילה. נפילות הן הגורם העיקרי לתמותה אקראית בקרב בני 80 ומעלה.

נושא התזונה בהקשר של נפילות נחקר באופן מועט יחסית. המחקרים הקיימים מתמקדים בעיקר  בהשפעת התזונה על שברים  ואוסטאופורוזיס. תזונה מספקת כוללת  רמות BMI תקינות, שמירה על מסת שריר, כולל איכות שריר וחוזק שריר, וכן תפקוד קוגניטיבי נאות. סיכון תזונתי, שעשוי לבוא לידי ביטוי הן בקשיים בקניית המזון ובהכנתו והן בבעיות תזונתיות ספציפיות אשר יובילו למחסורים תזונתיים, מגדיל את הסיכוי לנפילות.

מחסור בוויטמינים כגון B6, B12, D, A, C, E   בחומצה פולית ובמינרלים כגון סידן ואשלגן ישפיע על המערכות הפיזיולוגיות ששומרות על יציבה וניעה. דבר זה עשוי להגדיל את הסיכוי להיארעות נפילות.

אחד המחסורים התזונתיים הנחקרים ביותר בתחום של נפילות מתייחס לוויטמין D. מחסור בוויטמין D בגיל המבוגר הוא בעיה שכיחה, שמשפיעה בנוסף לעצם גם על חולשת שרירים, בעיקר השרירים הפרוקסימליים. מחסור בוויטמין D משפיע בעיקר על השרירים הפועלים כנגד כוח המשיכה בשוקיים, שהם שרירים הכרחיים לשמירה על יציבה ולהליכה. מחקרים אכן מראים קשר בין רמות ויטמין בדם לבין מדדי יציבה ונפילות בגיל המבוגר. השפעתם של הוויטמינים האחרים ברורה פחות, אולם לגבי חומצה פולית וויטמין B12 נראה כי הם קשורים ליציבה ונפילות דרך השפעתם על נוירופאטיה וכנראה גם דרך השפעתם על רמות הומוציסטאין.

נפילות הן אירוע קריטי בחייו של הקשיש והן יכולות להוות נקודת מפנה שלילית במצבו של הקשיש הבריא והמתפקד. הבנת הקשר בין תזונה לנפילות מצויה בחיתוליה. פיתוח מודלים מחקריים להבנת הקשר בין תזונה לנפילות הינו בעל חשיבות רבה לפיתוח אסטרטגיות מניעה רב-תחומיות.