כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

חרדה ודיכאון בגיל הזיקנה: הגדרת הבעיות, האטראקציה בין חרדה לדיכאון, והקשר בין חרדה ודיכאון לבין קוגניציה

כותב: גרי סינוף

תקציר

מאמר זה בוחן שתי הפרעות במצב-הרוח, חרדה ודיכאון, המתרחשות אצל זקנים. הוא מתייחס להגדרתה ולהערכתה של כל הפרעה בנפרד וכן לאינטראקציה בין השתיים. ידוע שהן חרדה והן דיכאון מופיעים בשכיחות גבוהה יחד עם דמנציה. לכן ראוי להתייחס לקשר בין חרדה ודיכאון לבין הידרדרות קוגניטיבית. סקירת הספרות שתוצג להלן תנסה להבהיר את הקשרים המורכבים המתקיימים בין התופעות השונות. העיון בספרות המחקרית יתמקד בארבעה נושאים עיקריים: 1) הגדרה של דיכאון והערכתו,  2) הגדרה של חרדה והערכתה, 3) האינטראקציה בין דיכאון לחרדה, 4) האינטראקציה בין דיכאון / חרדה לבין קוגניציה.

השימוש בכלים סקירתיים לצורך אבחון חרדה ודיכאון הינו בעל חשיבות ראשונה במעלה. הוא חיוני לרופא העסוק. עם זאת, חשוב להכיר במגבלות הכלים הללו, במיוחד ביחס לזקנים. חלק מהכלים הנמצאים בשימוש יוזכרו במאמר זה.

מטרת המאמר היא להגביר את המודעות לקיומם של דיכאון וחרדה וכן את המודעות לקשר בין שתי התופעות הללו אצל זקנים. המאמר אינו מתיימר להציג סקירה מקיפה ומפורטת של כל מה שנכתב על הנושא. הוא מתמקד בבחינה של בעיית ההפרעות הנפשיות הללו, שתיהן יחד וכל אחת בנפרד, ובקשר בינן לבין קוגניציה.