כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

חווייתם של זקנים במפגש עם בתי המשפט

כותבים: חווייתם של זקנים במפגש עם בתי המשפט

תקציר:
אחד השירותים החברתיים החשובים לכל אזרח הוא השירות שמספקת מערכת עשיית הצדק, כלומר מערכת בתי המשפט. נגישות למערכת הצדק היא אחד התנאים ליכולת לממש זכויות יסוד. לעת עתה ניכרים בעולם ניצנים ראשונים של מודעות לצרכים הייחודיים של אוכלוסיית הזקנים בכל הנוגע לנגישותם לבתי המשפט. יחד עם זאת, עד היום לא נעשה בארץ מחקר שניסה לחלץ, לנתח ולהבין את חווייתם הסובייקטיבית והייחודית של הזקנים במפגש שלהם עם מערכת בתי המשפט.

מטרתו של מחקר זה היתה לחשוף ולנתח את משמעות החוויה שחווים אנשים זקנים במפגש שלהם עם בתי המשפט בישראל, כל זאת תוך הקשבה לקולותיהם האותנטיים של הזקנים עצמם. המחקר אימץ שיטת מחקר איכותנית, פנומנולוגית, שבה נאספו ותועדו חוויותיהם של שנים-עשר אנשים זקנים באמצעות ראיונות עומק שנערכו עימם בבתי משפט שונים.

ניתוח התמות שעלו מתיאור חוויותיהם של הזקנים שהשתתפו במחקר חשף כי אין די בהנגשה הפיזית של בתי המשפט כדי להסיר את החסמים העומדים בפני זקנים במפגש שלהם עם מערכת הצדק. סוגיית יכולת ההתמצאות בתוך מבנה בית המשפט, סוגיית ההתמצאות בנפתולי ההליך המשפטי וסוגיית היחס שזקנים מקבלים מהשופטים ומהצדדים האחרים במשפט הן סוגיות מהותיות שעל מערכת המשפט בישראל לתת עליהן את הדעת בעתיד כדי לתת מענה לצרכים הייחודיים של הזקנים במפגשם עימה.