כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הקשר בין ידע, ייצוגי מחלה והשתתפות בפעילויות בריאותיות מונעות בקרב גברים חולי אוסטיאופורוזיס

כתבו: עופר עמנואל אדלשטיין, פרלה ורנר ואיריס ורד

תקציר

למחקר הנוכחי היו שתי מטרות מרכזיות: הראשונה, הערכת רמת הידע של גברים שחולים באוסטיאופורוזיס אודות מחלתם ובחינת ייצוגי המחלה של החולים לגבי מחלת האוסטיאופורוזיס.  השנייה, בחינת משתנים המשפיעים על השתתפותם של גברים בפעילויות בריאותיות מונעות.  מודל הוויסות העצמי (Self-Regulation Model-SRM), אשר פותח על ידי לוונטל, מאייר ונרנז (Leventhal, Meyer & Nerenz, 1980), שימש כמסגרת מושגית להבנת הקשרים בין משתני המחקר.

המדגם כלל 100 גברים יהודים בישראל (גיל ממוצע 63), המאובחנים כחולי אוסטיאופורוזיס. אלה מילאו שאלון ובו שאלות המבוססות על מימדי מודל הוויסות העצמי

ועל מבחן עובדות לגבי אוסטיאופורוזיס.

במחקר נמצא שרמת הידע, תוצאת צפיפות העצם ורמת ההשכלה ניבאו בצורה עצמאית את צריכת הסידן היומית. לגבי השתתפות בפעילות גופנית נמצא כי רמת הידע, חווית שבר אוסטיאופורוטי בעבר וגיל המשתתף ניבאו בצורה עצמאית את מידת ההשתתפות בפעילויות גופניות סדירות.

 העובדה שאף אחד ממימדי ייצוגי המחלה לא ניבא בצורה עצמאית את ההתנהגות הבריאותית מצביעה על כך שמודל המבוסס על תפיסות קוגניטיביות אינו נותן תשובה מלאה שמסבירה את ההשתתפות בפעילות גופנית סדירה ואת צריכת הסידן היום-יומית.

לעובדה שרמת הידע היתה משתנה עיקרי המנבא בצורה עצמאית את צריכת הסידן וההשתתפות בפעילות גופנית סדירה יש משמעות יישומית חשובה, במיוחד בנוגע להרחבת הידע בקרב הציבור באמצעות תוכניות חינוכיות.