כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הקשר בין התמדה בפעילות גופנית לבין פנייה לשירותי פיזיותרפיה אצל קשישים בקהילה

כותבת:ענת גרהם

תקציר

הגיל המבוגר מאופיין במידה מסוימת בעלייה בבעיות בריאותיות ובעלייה במידת השימוש בשירותי בריאות. מחקרים רבים מצביעים על היתרונות שבהשתתפות קבועה בפעילות גופנית. נמצא שאורח חיים פעיל משפיע על ירידה בשימוש בשירותי בריאות. אך למרות ההמלצות, אחוז העוסקים בפעילות גופנית קבועה מוערך ב- 30% בלבד, ומחקרים מראים שקיים קושי לגרום למבוגרים להתחיל בפעילות ולהתמיד בה.

במכוני הפיזיותרפיה בקהילה יש עומס רב המתבטא באורך התורים. עומס זה נובע בחלקו מפניות חוזרות של מטופלים מבוגרים. במטרה לעודד פעילות גופנית ולהביא לקיצור התורים, הוקמו בשירותי בריאות כללית במחוז חיפה-גליל מערבי קבוצות התעמלות לגיל המבוגר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק מהם הגורמים שמשפיעים על התמדה בפעילות גופנית, וכיצד התמדה זו משפיעה  על פנייה לשירותי פיזיותרפיה בקרב מבוגרים בקהילה.

אוכלוסיית המחקר כללה את המשתתפים בקבוצות ההתעמלות במכון לפיזיותרפיה בכרמיאל בין השנים 2003-1999. המשתתפים היו 126 גברים ונשים בגילאי 60 ומעלה. מתיקי הפיזיותרפיה של המטופלים נאספו נתונים לגבי סוג ההפניה של כל משתתף ומספר הפעמים שבהן הגיע לטיפולים בשל בעיה כרונית למכון. הנתונים נאספו לגבי ששת החודשים שלפני ההשתתפות בקבוצת ההתעמלות וששת החודשים שלאחר ההשתתפות בקבוצת ההתעמלות, בתקופת השנה המקבילה. בנוסף הושוותה קבוצת המשתתפים לקבוצת ביקורת, שכללה גם היא 126 איש בעלי נתונים סוציו-דמוגרפים דומים. בשלב השני בוצע ראיון פנים-אל-פנים עם הקשישים בקבוצת המחקר.     הממצאים מצביעים על ירידה במספר הפניות לטיפולי פיזיותרפיה כרוניים אצל משתתפי קבוצת המחקר לאחר הפעילות הקבוצתית, במקביל לעלייה באותה תקופה במספר הפניות לפיזיותרפיה אצל חברי קבוצת הביקורת, שלא לקחה חלק בפעילות הקבוצתית. בנוסף לכך, נמצא כי לאחר ההתערבות היה השימוש בשירותי פיזיותרפיה מופחת אצל אנשים שמתעמלים שעה או יותר בשבוע, לעומת אלו שמתעמלים פחות משעה בשבוע.