כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הקשר בין איכות השינה לתהליכי זיכרון אפיזודי אצל אנשים בגיל הזקנה

כותבים: ברוך לפלר ואיריס חיימוב

תקציר

ירידה קוגניטיבית ובעיות שינה הן המקור העיקרי לתלולנות בגיל המבוגר. בגיל הזיקנה מתרחשים שינויים במבנה השינה ואיכות השינה יורדת עם עליית הגיל. כמו כן מחקרים הצביעו על הקשר שבין הזדקנות לירידה בתפקודים קוגניטיביים, במיוחד פגיעה בזיכרון האפיזודי.

בנוסף, חסך שינה נמצא כגורם המשפיע על היכולת ליצור זיכרונות חדשים ולשלוף זיכרונות ישנים בקרב צעירים. למרות עובדה זו, לא נעשו מחקרים רבים שבחנו את סוגית הקשר בין התפקודים הקוגניטיביים ואינסומניה (נדודי שינה) באוכלוסיית הקשישים.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבדוק האם יש קשר בין איכות השינה לתהליכי זיכרון אפיזודיים, בגיל הזקנה, בכלי אובייקטיבי ובאוכלוסייה בריאה. ההשערה היתה כי קשישים אינסומניים יפגינו יכולת זיכרון טובה פחות מזו של קשישים ללא אינסומניה.

אוכלוסיית המדגם כללה 54 משתתפים: 26 גברים (48%) ו-28 נשים (52%). עשרים ואחד נבדקים בגילאים 69-65 , אחד-עשר בגיל 74-70 , שמונה בגיל 79-75 , תשעה בגיל 84-80 וחמישה בגיל 90-85. חציון הגיל היה 72.5 שנים.  קשישים דמנטיים, דיכאוניים או נוטלי תרופות פסיכיאטריות זוהו באמצעות שאלונים והוצאו מהמדגם.

איכות השינה נבדקה באופן אובייקטיבי במשך שבוע על-ידי מכשיר אקטיגרף ובאופן סובייקטיבי על-ידי שאלוני שינה. 54 הנבדקים חולקו לשתי קבוצות על-פי תוצאות האקטיגרף, כאשר 26 הנבדקים (48%) שיעילות שנתם הממוצעת היתה נמוכה מ-85%, היוו את קבוצת האינסומניים, ואילו 28 נבדקים (52%) שאיכות שנתם היתה 85% ומעלה, היוו את קבוצת הביקורת. לבדיקת הזיכרון נבחרה מטלה מילולית. בכל המשימות נמצאו ביצועי הנבדקים ללא אינסומניה טובים מביצועי הנבדקים האינסומניים, אך רק באחד – זיכרון סדרתי – ההבדל נמצא מובהק. נמצא כי השפעתה של איכות שנת הלילה על הביצועים הקוגניטיביים היתה תלויה בסוג המטלה.