כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הפרעה קוגניטיבית קלה (Mild Cognitive Impairment) – מושג חדש או מציאות ישנה?

כותב: גרי סינוף

תקציר

בעיית הירידה הקוגניטיבית בקרב האוכלוסייה המזדקנת הפכה לנטל בריאותי משמעותי. זאת במיוחד לנוכח העלייה בשכיחות מחלת הדמנציה, עלייה שמגיעה עד 40% ויותר בקרב הזקנים מעל גיל 80. מחלת הדמנציה מהווה נטל כספי על החברה והפרט גם יחד. האטת המחלה ועיכוב הירידה הקוגניטיבית במספר חודשים או שנה יגרמו לחיסכון משמעותי הן לחברה והן לפרט. לכן קיים צורך לאבחן הידרדרות קוגניטיבית משמעותית בהקדם האפשרי. זה אכן הפך לנושא מרכזי במחקר בעשורים האחרונים.

המושג “הפרעה קוגניטיבית קלה” (Mild Cognitive Impairment – להלן MCI) הינו מושג ישן שהוטבע כבר בשנות השישים. עבור רוב החוקרים והקלינאים, MCI הוא מושג מקובל המגדיר שלב ביניים בין שינוי קוגניטיבי של הזדקנות רגילה לבין דמנציה מוקדמת. חשוב לאבחן את התופעה, שכן ישנו שיעור שנתי גבוה של אנשים  (15%-12%) הסובלים מ- MCI  והופכים בהמשך לדמנטיים. מעל 40% מהמטופלים הסובלים מ- MCI יהפכו לדמנטיים תוך 3 שנים ואולי אף מאה אחוזים תוך 10 שנים. המחקר כיום מכוון לגילוי מנבאי דמנציה בעתיד, באמצעות צילומי רנטגן נוירולוגיים, בדיקות מעבדתיות, אפיונים קליניים או מבחנים נוירופסיכולוגיים שיעזרו לנו לנבא ירידה קוגניטיבית עתידית.

הצורך להגדיר את המבנה ולהבין את המושג MCI חיוני ביותר בימינו. מאמר זה סוקר את המושג ואבחונו ואת המשתנים המנבאים ירידה קוגניטיבית עתידית. כמו-כן דן המאמר בשאלה האם יש צורך לטפל בתופעה זו.