כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

העמותות המקומיות למען הזקן בישראל – התרומה לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים

המחברים: יצחק בריק, אסתר יקוביץ (ז”ל), וסיגל נעים

תקציר:

 

בישראל 120 עמותות אשר מספקות מגוון רחב של שירותים לאזרחים הוותיקים בקהילה, בשיתוף עם הרשויות הממשלתיות והמוניציפליות. מאמר זה  מציג את תרומת העמותות מבחינת היקף ומגוון השירותים שהן מספקות ועמדת ראשי העמותות לגבי התועלת שיש בכך לשיפור איכות החיים של האזרחים הוותיקים. המאמר מתייחס לחלק מהממצאים של מחקר רחב יותר העוסק בהיבטים נוספים של פעולת העמותות.

מתוך 120 עמותות אליהן נשלח שאלון המחקר נתקבלו תשובות מ-84 עמותות. כלי המחקר היה שאלון מובנה שנשלח אל כל ראשי העמותות והמחלקות לשירותים חברתיים. ההנחה הייתה, שככל שהעמותה מציעה מגוון רחב יותר של שירותים, כך תרומתה לאזרחים הוותיקים גדולה יותר.נמצא שמרבית העמותות מספקות 19-5 שירותים שונים, כאשר שלוש עמותות מספקות למעלה מ-20 שירותים שונים. ב-86% מהעמותות קיימים מרכזי יום. ב-87% מהעמותות קיימות קהילות תומכות. ב-41 עמותות (57.7%) הקהילות התומכות מנוהלות על ידי העמותה באופן מלא וביתר הן מופעלות על ידי העמותה באופן חלקי כאשר חלק מהשירותים ניתן על ידי גורמי חוץ.

לדברי ראשי העמותות, תפקידה העיקרי של העמותה הוא לשפר את איכות החיים של האזרחים הוותיקים, לפעול להעצמתם, להרחיב את פעילות העמותה והיקף השירותים שלה. תרומה מיוחדת ניתנת במסגרת פעולות העמותה על ידי מתנדבים. אומדן שעות ההתנדבות הממוצע עומד על כ-478 שעות לחודש. ב-50 עמותות (67.5%) ישנם מתנדבים הפועלים במסגרת המקצוע שלהם.

95% מראשי העמותות סבורים שכתוצאה מפעילות העמותה זקנים מוגבלים ממשיכים לגור בביתם ואינם עוברים למוסדות. 99% סבורים שהעמותה תורמת לשיפור הדימוי של הזקן בקהילה וחיזוק מעמדו. לעומת זאת, אין הם רואים חשיבות רבה בעמותה כגורם מסנגר המייצג את צרכי הזקנים ובעיותיהם אל מול הרשויות.